Triomf in de Champions League: GREENYARD Maaseik behaalt 1e overwinning

Woensdag 29 november 2023 om 17u00 C.S. Arcada GALATI (ROU) - VC GREENYARD Maaseik (20-25 25-23 17-25 23-25) - scouting

Yes, we hebben onze eerste zege in de CEV Champions League te pakken. GREENYARD Maaseik knokte zich gisteren met heel veel strijdlust naar een 1-3 overwinning op het veld van Arcada Galati: 20-25, 25-23, 17-25, 23-25. Kapitein Jolan Cox ging voorop in de strijd met vier aces in de eerste set en met een beslissende opslagreeks in set vier. Terecht werd hij dan ook uitgeroepen voor man van de match, al inspireerde hij in Roemenië al zijn ploegmaats tot hun de beste match van het seizoen.

Set 1: Was het een gebrek aan opwarming of niet? Onze jongens misten in ieder geval hun start, want na een sterke opslagbeurt van de oude bekende Javad keken ze meteen tegen een 6-1 achterstand aan. Gelukkig herpakten ze zich snel. Hanzic (die de basisplaats innam voor de wat zieke Iribarne) en Polak brachten de lokale receptie in verlegenheid en zowel Bartos als Cox werkten secuur af voor 10-11. Vanker voegde daar nog een ace aan toe en Perin haalde een paar zware smashes van de grond: 11-14. Vanker lanceerde de in-vorm-zijnde Bartos tweemaal 'in-the-pipe': 14-20.

Jolan Cox kegelde de Roemeense kapitein Bala Tureuurs omver met twee lellen van opslagen. Daar voegde hij nog twee geplaatste opslagen aan toe: vier aces dus in één servicebeurt: 14-22. Tweemaal hadden we nog een videochallenge nodig om de thuisfluiters terecht te wijzen, tot we set één binnenhaalden met 20-25.

Set 2: Met Talpa (2m16) en de Fin Nikula (2m12) gooide de Roemeense coach Stancu zijn langste troeven in de strijd, maar na een blok van Thys zorgden aces van Vanker en Bartos voor een kleine bonus: 8-10. De lange Talpa teniet doen met zijn eerste blok en na 14-14 ontspon zich een razend spannende nek-aan-nekstrijd.

Hanzic en Bartos bleven koel afwerken tot 20-21, maar Woch verraste Bartos met zijn service: 23-22. Adam zette zijn foutje recht, maar kon niet voorkomen dat de Braziliaan Hamacher een eerste lokale setbal afdwong. En die verknalden we zelf met een mislukte middenaanval: 25-23.

Set 3: GREENYARD Maaseik trok de spannende lijn gewoon door. Tot 11-11 gaven beide teams elkaar geen duimbreed toe. Tot Renet Vanker aan de opslag kwam en met vijf lepe balletjes de lokale veer deed breken. Bartos, Cox en Polak rondden om beurten de counterkansen af tot 11-16. Polak trakteerde reus Talpa (letterlijk vertaald ‘Demol’) op een killblok en bij 15-21 wenkte de nieuwe setwinst.

Perin bediende Cox heerlijk voor 15-20, Hanzic pegelde er nog een ace bovenop. De ingekomen Lindqvist redde nog een bal met de voet voor Jolan Cox en Elias Thys de laatste twee punten voor hun rekening namen: 17-25.

Set 4: Het dipje van Galati was van korte duur. In set vier pikten Javad en zijn maats de draad weer op en ze maakten onze jongens het leven meer dan zuur. Ditmaal zorgde de Braziliaan Hamacher voor een eerste kloofje bij 10-12. Bartos werkte dat weg, maar tweede spelverdeler Lescov kwam op de proppen met enkele moeilijke opslagen: 18-15. En toen was het Coxy-time. Met vier gloeiende opslagen, optimaal uitgebuit door ons blok en met reddingen van Hanzic en Perin, creëerde hij de kansen voor 18-20.

Bij een opslag ontsnapten we nog nipt aan de gelijkmaker via de videochallenge, maar ook Bartos hield de bonus vast tot 22-24 en bij matchbal twee was het natuurlijk Cox die met zijn 25e punt het orgelpunt mocht zetten. Terecht werd hij beloond met de trofee van MVP, man van de match.

GALATI: Butnaru 7, Javad 1, Bala 7, Woch 7, Nikula 20, Gergye 4. Libero: Toman. Kwamen in: Talpa 7, Lescov, Lopes, Hamacher 12, Cristudor.

GREENYARD: Bartos 18, Thys 5, Cox 25, Hanzic 14, Polak 9, Vanker 3. Libero: Perin. Kwamen in: Lindqvist, Berkhout, Iribarne

Voor meer beelden, zie onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/VCGREENYARDMsk