Te zwaar Pools geschut...

Donderdag 19 december 2019 om 18u00 Jastrzebski Wegiel (POL) - VC GREENYARD Maaseik 3-0 (25-17 25-20 25-21) - scouting

Er is in Polen een eind gekomen aan de Champions League-euforie van GREENYARD Maaseik. Een indrukwekkend Jastrzebski Wegiel veegde onze jongens van de mat met een droge 3-0. Nochtans speelde de rode garde van Joel Banks op een erg hoog niveau. Maar tegen de ongeslagen leider uit Silezië viel niet veel te beginnen. Er volgt nu een pauze in het Europese verhaal van Maaseik. Voor haar vierde wedstrijd trekt de rode garde op 29 januari naar Kazan.

Set 1: Jonas Kvalen mocht dan wel het eerste punt scoren met een killblock op Christian Fromm, de Polen namen de macht snel over bij 6-3. Meer zelfs, Jastrzebski presenteerde met Fromm, Gladyr en de Canadees Vigrass drie huizenhoge blokkeerders aan het net.

Zij dwongen Kvalen en Peeters tot riskante smashes, nipt out: 14-7. Na goeie opslagen van Zimmermann en Maan smashte Semeniuk onze jongens wat dichterbij tot 17-13. Maar veel viel er niet te beginnen tegen de Poolse pletwals : 25-17.

Set 2: Hoofdaanvaller Konarski, die Maaseik al een paar maal eerder versloeg met Kedzierzyn, had aan de eerste set een perfect rapport overgehouden met een 6 op 6 en hij trok die lijn meteen door in set twee. Kvalen en Peeters wilden evenwel niet onderdoen voor Jelte Maan, die met vijf punten Maaseiks topscorer was in set één.

Tot 8-8 hielden onze jongens gelijke tred met de thuisploeg. Een nieuwe bevlieging van Fromm en Fornal volstond voor een geruststellende 13-9 in lokaal voordeel. Maar toen de ref Jelte Maan niet toestond om de volledige fase van een challenge te bekijken, sloeg onze skipper keihard terug met een drie op drie: 17-16. Jan Zimmermann kon bij Andri Aganits terecht voor een twee op twee en Yurii Semeniuk volgde zijn voorbeeld voor 20-19. De Bulgaarse ref vond dat hij nog een eitje te pellen had met Jelte Maan en smeerde hem een discutabele toetsfout aan: 22-19. Over en out: 25-20.

Set 3: In set drie kroop onze rode garde nog een stukje dichter op de huid van Jastrzebski. Met Rasmus Breuning op de plaats van Simon Peeters knokten onze jongens zich naar een 13-14-voorsprong. Just Dronkers verzette bergen werk in defensie, Jan Zimmerman vond vooral in Kvalen een secure afwerker.

Na 18-16 werkte Breuning een eerste tweepuntenkloof weg (18-18), de nieuwe uitloper van Fornal naar 22-19 was er te veel aan. Topscorer Konarski (15 pt.) gaf de genadeslag: 25-21.

Jastrzebski Wegiel: Fromm 9, Konarski 15, Vigrass 6, Kampa, Fornal 10, Gladyr 4. Libero: Popiwczak. Kwamen in: Rusek

GREENYARD Maaseik: Zimmermann 1, Peeters 4, Aganits 5, Kvalen 10, Maan 10, Semeniuk 4. Libero: Dronkers.
Kwamen in: Folguera, Wojcik 1, Nielsen 6.