NOLIKO Maaseik wint Champions League duel tegen Istanbul

woensdag 18 januari 2017 om 20u30 NOLIKO Maaseik - BBSK Istanbul (TUR) 3-2 (25-22 25-20 17-25 21-25 15-11) - scouting

Set 1: Om de eerste winst te pakken in de poule moest Maaseik op de toppen van de tenen spelen en dat deden ze ook. Aanvankelijk voerde de Franse vedette Rouzier het hoge woord en raakte Kamil Rychlicki niet door het blok van de Turken: 1-3.

Maar Nicoals Bruno wees de weg langs het blok en Skladany verraste de BBSK-receptie met een listige ace. Martijn Colson bewees dat hij bedrven was in elk onderdeel: blok, aanval én een ace: 10-5. NOLIKO Maaseik droomde zowaar.

Rouzier tracteerde Jelte Maan wel op een killblock, maar Jelte zette hem dat samen met Rob Bontje meteen betaald: 11-7.

Kamil Rychlicki vond steeds meer zijn draai en voerde NOLIKO Maaseik naar 16-13 bij de tweede technische time-out. De driepuntenkloof bleef gaaf tot Coskovic zijn opslag via hawkeye goedgekeurd zag: 20-19. Doodzonde, want Matic serveerde zijn team bij 21-21 helemaal op gelijke hoogte.

Maar Kamil Rychlicki forceerde opnieuw de bonus voor 23-21 en wissel Vigil blokte meteen raak voor 25-22.

Set 2: De thuisploeg begon al even goed aan de tweede set, al hielpen de Turken een handje met twee outsmashes voor 8-4. Ook nu begonnen ze weer een ophaaljacht, met de 2m08 lange Marko Matic als toren in het midden.

Maar bij een smash van Rychlicki moest het videosysteem weer uitsluitsel brengen. Het duurde lang voor de refs besloten dat het punt naar Maaseik ging en Rychlicki profiteerde van de verwarring: met een snelle opslag smeerde hij de verbouwereerde Turken een opstellingsfout aan. Ook Bruno bleef beresterk acteren: na een acrobatische redding van libero Santucci verraste hij BBSK met een listig plaatsballetje: 16-11. Jelte Maan deed hem dat schitterend na en bij 20-14 leek de tweede setwinst zo goed als binnen. Daar oordeelde Matic nog even anders over, maar toen Rob Bontje de 24-20 in de brievenbus dropte en Rouzier als zijn vijfde opslag van de dag verknalde, stond het 25-20 en 2-0.

Set 3: Trainer Ozkan gooide met zijn derde Franse international Marechal zijn laatste troef op tafel en dat bleek een goeie. Drie servicewinners van de Fransman later stond het 3-7 en de Turken raasden naar 5-13.

Middenman Hayirli Ozkan bleek over heel wat meer bloktalent te beschikken dan die andere Fransman Le Goff en hij zette NOLIKO Maaseik snel op een onoverbrugbare 9-17-achterstand.

Coach Castellani gunde passeur Skladany wat rust, maar vervanger Nikodem Wolanski vond plots Colson. Zij smukten de score wat op tot 15-21, maar dat volstond niet om een droge 17-25 af te wenden.

Set 4: Ook in set 4 kreunde NOLIKO Maaseik onder het opslaggeweld van Matic en Rouzier, die snel doortrok naar 5-8 en 8-13.

Jelte Maan joeg nieuw vuur in zijn ploeg met een grandioze redding, die uitmondde in een winnende smash van Bruno. De kapitein liet daar nog een gloeiende ace op volgen: van 10-15 naar 13-15.

Colson blokte Coscovic af in twee keer voor 15-16, maar Matic repliceerde als de weerlicht met een even stevige blokmuur op Rychlicki: 15-18. De Turken gaven dat overwicht niet meer uit handen: hun passeur Arslan Eksi legde de 21-25 vast met een heerlijk tweedehandse dropbal.

Set 5: In de tiebreak kon Istanbul plots rekenen op een ontketende Coscovic, maar Jelte Maan en Ale Vigil hielden het voortouw tot 8-7. Drie lokale opslagmissers maakten het de Turken helaas iets te makkelijk.

De videocheck hielp Maaseik toen even, bij een dikke voet over de lijn van de bezoekende spelverdeler: 9-7. Rychlicki rondde de volgende rally grandioos af: 10-7 en op opslag van Vigil ontplofte de LOTTO Dôme bij 12-7.

Istanbul reageerde furieus met twee blocks op ‘der Kamil’: 12-10. Maar de Luxemburgse youngster herstelde zich en poeierde zowel de 14-10 als de 15-11 op het scorebord. De eerste zege in deze Champions League was daarmee een feit.