NOLIKO Maaseik laat "clean sheet" van Knack Roeselare verdwijnen

<p>Amber Vranken Photography</p>

Zaterdag 21 januari 2017 om 20u30 NOLIKO Maaseik - Knack Roeselare 3-0 (25-20 25-16 26-24) - scouting

Nicolas Bruno zette zaterdag met een ace het orgelpunt achter een superweek: na de 3-2 thuiszege in de Champions League tegen BBSK Istanboel versloeg NOLIKO aartsrivaal Knack Roeselare met 3-0 (25-20, 25-16, 26-24). Een historisch resultaat, want volgende maand zou het vijf jaar (!!!) geleden zijn dat NOLIKO Maaseik nog met 3-0 kon winnen van de West-Vlamingen.

Roeselare zakte nochtans naar Maaseik af in de winning mood. In België had het dit seizoen nog geen enkele nederlaag geleden, in de Champions League hadden ze drie dagen eerder nog gestunt in Ankara met een opmerkelijke 1-3-uitzege.

Maar in de LOTTO Dôme liep het helemaal fout voor de gasten. De NOLIKO-boys waren van plan hun trouwe publiek te verwennen en dat deden ze vanaf de eerste punten. Een paar lange rally’s en vooral een vijftal spectaculaire killblocks joegen de sfeer in de hal. Vooral Vigil, ditmaal samen met Colson in het midden gestart, liet zich daarbij opmerken.

Tot 6-7 hield Roeselare een voetje voor, maar bij de eerste time-out nam NOLIKO Maaseik definitief over. Jelte Maan en Nicolas Bruno hadden het aanvankelijk moeilijk om op de hoeken te scoren, maar Kamil Rychlicki haalde wel weer zijn hoogste niveau.

Toen ook spelverdeler Skladany hielp om zowel Orczyk als Van Hirtum monddood te blokken, liep NOLIKO Maaseik een viertal punten uit. Van Hirtum verdween definitief naar de huppelhoek ten voordele van Verhanneman, maar ook die kon het tij niet keren: 20-16 en 25-20.

In set twee liep Roeselare nog sneller achter de feiten aan. Ditmaal liet Martijn Colson zich opmerken door met een paar geslaagde pirouettes het blok van Coolman te verrassen: 11-8. En toen kwam het opslagmoment van Kamil Rychlicki. Met vier bommen brak hij alle weerstand van Roeselare: 17-8. Ook Maan en Bruno hadden intussen hun beste aanvalslijnen gevonden en ze knalden een vernederende 25-16 op het scorebord.

Set drie leek al even vlot te zullen lopen na een vroege 3-0 voor NOLIKO Maaseik. Maar Roeselare-coach Emiel Rousseaux kende succes door zijn spelverdelers Trinidad en D’Hulst om beurten op het terrein te jagen en bij 15-16 wenkte hun kans om de wedstrijd te doen kantelen.

Zeker toen Tuerlinckx een eenmansblok plaatste op Bruno. Maar die riposteerde grandioos door Tuerlinckx meteen daarop terug te pakken. Toch kreeg Roeselare een setbal op 23-24. De time-out van coach Daniel Castellani bleek een gouden zet. Youngster Arno Vandevelde leverde een superslappe service in het net af: 24-24.

En toen kwam het moment van Nicolas Bruno. De Argentijn leverde twee snoeiharde opslagen af. De eerste leverde een fel betwiste rally op, afgerond door Kamil, de tweede opslagraket ketste onhoudbaar weg op de polsen van een verbouwereerde Verhanneman: 26-24 en 3-0.

Maaseik had een prima collectieve prestatie afgeleverd: hoofdaanvaller Rychlicki stak er met 14 punten lichtjes bovenuit, maar Vigil, Colson, Maan en Bruno kregen 9, 10 of 11 punten achter hun naam. Heel netjes verdeeld dus.

NOLIKO Maaseik zit dus op kruissnelheid en trekt woensdagvol vertrouwen voor de volgende ligawedstrijd naar onbekend terrein: de nieuwe zaal van Lindemans Aalst.

Historisch

Het was de moeite waard om nog eens in de archieven te duiken om uit te vlooien hoe historisch deze 3-0 wel is. Het was net geen vijf jaar geleden dat NOLIKO Maaseik nog met 3-0 kon winnen van Roeselare. En dan nog! Op 15 februari 2012 kwam dat resultaat op het bord in Schiervelde: 0-3 dus. De laatste keer dat NOLIKO Maaseik zijn thuispubliek in de LOTTO Dôme kon laten dansen voor een 3-0 tegen de Knackies, dateert van 8 oktober 2011.

Sindsdien was de heerschappij van Tuerlinckx en co verbluffend. Tussen maart 2013 en maart 2016 won Roeselare liefst 11 maal op rij van NOLIKO Maaseik. Pas vorig jaar in de play-offs, kon Maaseik de ban breken met een 2-3 in Schiervelde en een 3-1 thuis. In de titelfinales zetten Roeselare toen de puntjes op de i met 3 zeges tegen nul.

Dit seizoen zijn beide team pas echt aan elkaar gewaagd, met de spannende 3-2-zege van Maaseik in de Champions Cup als voorproevertje. In de competitie kwam er tweemaal 3-0 op het bord voor de thuisploeg. Het belooft dus razend spannend te worden in de bekerfinale van 12 februari in het Antwerps Sportpaleis.