NOLIKO Maaseik haalt het net niet tegen een sterk Istanbul (TUR)

Woensdag 1 februari 2017 om 16u00 Istanbul BBSK (TUR) - NOLIKO Maaseik 3-1 (25-19 19-25 25-22 25-18) - scouting

NOLIKO Maaseik heeft zijn stunt van twee weken geleden tegen BBSK Istanbul (TUR) niet kunnen overdoen. In Turkije leden ze een logische nederlaag. Door dit verlies zakt NOLIKO Maaseik terug naar de vierde plaats in poule A van de Champions League en is kwalificatie voor de play-offs ver weg.

Set 1: Heel wat verwarring bij de start van de wedstrijd, want liefst drie ballen bleken te plat te staan. Eens dat euvel verholpen bleek BBSK, zonder Fransen in de ploeg, even goed een machtige powerploeg . Price, die Rouzier op de opposite verving, bleek een gesel voor NOLIKO Maaseik. Vanop de servicelijn zorgde hij voor de eerste kloof: 8-4.

Jelte Maan stuitte nog eens op een drieblok en bij 12-7 stormde de thuisploeg met veel overwicht weg van NOLIKO, dat op de koop toe nog een opslagmisser of vijf liet optekenen. Na 16-11 toonde de videochallenge dat de Turkse lijnrechter niet al te precies uit zijn doppen keek: 18-15. Coskovic herstelde snel de vijfpuntenkloof en Antonovich diepte die nog uit bij de tweede setbal: 25-19.

Set 2: NOLIKO had begrepen dat het zijn niveau moest opkrikken en dat deed het heel even: 0-2 bij het begin van de tweede set. Kamil Rychlicki haalde zijn beste hamer boven en stak ook een handje toe in verdediging, Ale Vigil plaatste zijn eerste killblock: 3-8.

Ook Colson deed zijn duit in het zakje met een killblock, maar tot ontsteltenis van heel Maaseik keurde de videocheck die actie voor 5-10 af wegens een vederlichte netfout. Santucci, Bruno en Maan bleven evenwel grandioos verdedigen op de Turkse aanvalsbommen en toen Rychlicki nog een ace en een servicewinner uit zijn mouw schudde, diepte NOLIKO Maaseik zijn bonus uit tot 10-16. Pas na 12-18 konden Matic en Coscovic even dreigen tot 14-18. Maar Rychlicki was niet meer te stuiten en Brano Skladany bood Vigil de 18-23 op een schoteltje aan. Jelte Maan plaatste het orgelpunt van NOLIKO Maaseiks beste set van het seizoen met een heerlijke listige ace: 19-25.

Set 3: De thuisploeg stak weer een tandje bij bij het begin van de derde set: Matic blokte zijn team naar een vroege 7-3. Tot 10-5 liepen de gastheren uit, maar na een listige serve van Skladany zette Bruno de achtervolging in. Rob Bontje, ingekomen voor Colson, was meteen present met een killblock voor 13-11, maar opnieuw Bruno zag zijn aanval voor 14-13 in het blok stranden. Setter Eksi en Antonovich trakteerden ook Rychlicki op zo’n muur en bij 16-12 gaapte er een nieuwe kloof. Tweemaal halveerde Vigil die met sluwe opslagen, maar na 23-21 restte er te weinig tijd om de resterende twee puntjes achterstand op te halen: 25-22.

Set 4: Alle goede bedoelingen ten spijt, liep het in set vier meteen fout voor NOLIKO Maaseik. Pas bij 5-1 kon Jelte Maan met een blok al te zware averij voorkomen. Drie punten verschil dus, en dat bleven er drie tot een blok van Bontje net achter de achterlijn viel: 12-8. En toen Jelte Maan miraculeus een bal van de grond veegde, moest hij lijdzaam toezien hoe de video challenge hem in het ongelijk stelde bij een heel licht beroerde blokpoging: 17-12. De definitieve kloof was geslagen, NOLIKO Maaseik raakte niet meer aan het topniveau uit set twee en moest zijn meerdere erkennen in BBSK Istanboel, dat nochtans geen enkele van zijn drie Franse vedetten gebruikt had. Met een outsmash van Rychlicki kwam de 25-18.