Kazan zet puntjes op de i

<p>Foto CEV</p>

Woensdag 29 januari 2020 om 17u00 Zenit Kazan (RUS) - VC GREENYARD Maaseik 3-0 (25-14 25-10 25-22) - scouting

Showtime voor Volleyball club Zenit-Kazan voor ronde 4 in Poule C. GREENYARD Maaseik heeft bij Zenit Kazan tot zijn scha en schande mogen ondervinden waartoe een topploeg in staat is als ze gepikeerd op het veld komt. De zesvoudige winnaar van de Champions League deed veel meer dan de 3-0 die ze aan haar stand verplicht was.

Ze trakteerde onze landskampioen op een lesje in powervolley, wellicht om revanche te nemen voor de onverwachte nederlaag uit de heenmatch.

Het verlies was ingecalculeerd, Maaseik zakt zo na vier speeldagen naar de derde plaats in poule C. Bij de volgende afspraak, woensdag 12 februari thuis tegen Halkbank Ankara, gaan onze jongens op zoek naar een derde zege.

Set 1: Dat Maaseik van bij aanvang de wet van de sterkste moest ondergaan, was niet verwonderlijk. De nederlaag in Maaseik indachtig, omringde coach Verbov zijn supersetter Butko met zijn sterkste basisopstelling: met Ngapeth, met Mikhailov en Sokolov en met zijn torens Volvich (2m11) en Likhosherstov (2m15).

Zo hoog de omwalling is van het Kremlin in Kazan, zo hoog en ondoordringbaar bleek ook het blok van Zenit. Alleen Rasmus Nielsen raakte er aanvankelijk doorheen, maar ook hij kon niet beletten dat onze jongens in een mum van tijd via 9-6 tegen een 17-9-achterstand aankeken.

Ook een dubbele wissel, met Folguera en de heroptredende Lou Kindt, bracht geen soelaas: Sokolov dropte de tweede setbal in het achterveld: 25-14.

Set 2: Met een ace stak de Fransman Ngapeth de lont aan het kruitvat voor een nieuwe overrompeling in set twee. De nederlaag in Maaseik moest duidelijk gewroken worden met een vernedering. Nadat Semeniuk voor de eerste geslaagde Maaseikse middenaanval tekende bij 7-4, volgde een opslagbombardement van Sokolov tot 12-4.

Waar Kazan in de eerste set slechts één killblock had gescoord, werden dat er in de tweede set liefst zes. Simon Peeters vermeed de vernedering van een set met minder dan 10 punten, maar ook de 25-10 kwam hard aan.

Set 3: De Tataarse storm woedde wat minder heftig in set drie, in zoverre zelfs dat Rasmus Nielsen, topscorer bij Maaseik met 11 punten, met een ace de aansluiting realiseerde bij 12-11.

Genoeg spielerei, zo vonden Mikhailov en Ngapeth, en ze trokken simpel door naar 16-12. Maar Maaseik weerde zich heel verdienstelijk. Na prima opslagen van Jelte Maan milderde Lou Kindt nog tot 18-16, over 23-21 was het laatste woord voor passeur Butko: 25-22.

ZENIT KAZAN: Butko 2, Ngapeth 16, Likhosherstov 6, Sokolov 16, Mikhailov 12, Volvich 4. Libero: Golubev. Kwamen in: Surmachevskyi.
GREENYARD MAASEIK : Zimmerman, Maan 9, Aganits 3, Kvalen 1, Nielsen 11, Semeniuk 3. Libero: Dronkers. Kwamen in: Folguera, Kindt 5, Peeters 1, Wojcik.