In Civitanova moeten we duidelijk onze sterkere erkennen

Woensdag 17 januari '24 om 20u30 Cucine Lube Civitanova (ITA) - VC GREENYARD Maaseik 3-0 (25-18 25-15 25-19) - scouting

Geen greintje genade kende Lube Civitanova met GREENYARD Maaseik in de slotmatch van poule E voor de Champions League. Coach Blengini stuurde zijn sterkste opstelling het veld op en dat resulteerde - ondanks uitstekend weerwerk in de derde set van onder meer Cox (55 % !) - in een kurkdroge 3-0.

Daarmee sluiten we de groepsfase af met twee zeges en vier nederlagen. Civitanova en Praag bleken te sterk voor ons, maar de twee overwinningen tegen het Roemeense Galati leverden ons de derde plaats op en het daaraan verbonden ticket voor de kwartfinales van de CEV-cup.

Tegen Fenerbahce of Dnipro in CEV-cup.

Tijdens onze wedstrijd in Italië sijpelde goed nieuws binnen uit Tsjechië: Lvi PRAAG won thuis namelijk van Arcadi GALATI en dat resultaat spijkerde Galati vast op de vierde plaats.

Wij eindigen daardoor derde in onze groep en daardoor schuiven we door naar de CEV-cup.

In de klassering van alle derdes eindigen we op de vijfde plaats en daardoor krijgen we als tegenstander in de kwartfinales van de CEV-cup af te rekenen met de winnaar van het duel tussen de Oekraïeners van Prometey Dnipro en de Turken van Fenerbahce Istanbul.

Pas donderdagavond wordt duidelijk wie van die beide teams over twee weken, op 31 januari of 1 februari, naar de STEENGOED Arena komt voor de heenwedstrijd. Een week later volgt de return in Istanbul of in Roemenië, want de Oekraïeners hebben een voorlopige thuisbasis gevonden in de Roemeense stad Mioveni.

Set 1: Onze jongens toonden zich allerminst onder de indruk van de reputatie van het grote Lube. Met prima gespreid aanvalswerk van om beurten Bartos, Polak, Cox én Hanzic hielden we zowaar tot 5-7 het voortouw. Perin en Hanzic brachten de raketopslagen van Lagumdzija erg goed tot bij Vanker. Bij 10-10 losten we dan toch de rol. Te veel risico bij de service, drie outsmashes en een misverstand gaven de Italianen vrije baan: 20-14. Killblocks van Bartos en de ingekomen Iribarne konden geen soelaas meer brengen: 25-18.

Set 2: Jammer genoeg bleven we in hetzelfde bedje ziek bij het begin van set twee. Onze aanvallers moesten alle mogelijke risico nemen om iets te forceren en dat resulteerde in liefst vier outaanvallen en drie opslagmissers. Op de koop toe verknalden we tweemaal een uitstekende ‘defense’ met een netfout. Dat gaf de sterren van Lube nog meer ruimte tot spielerei op topniveau, met de Cubaan Yant en vooral spelverdeler De Cecco in een hoofdrol. Over 7-3 en 18-8 timmerde de thuisploeg 25-15 op het bord.

Set 3: Tijd om iets recht te zetten. En jawel, onze jongens vonden hun beste niveau terug. Na een lucky-ace van de thuisploeg via de netrand, zorgden Cox voor betaald antwoord met een loepzuivere ace. Het beste moest nog komen: Zowel Polak als Fornes verrasten Yant en Nikolov met een killblock en Iribarne serveerde drie knallers op Nikolov: 12-15. Het mooie liedje kon niet blijven duren: hoofdaanvaller Lagumdzija sloeg terug met twee opslagbommen op rij.  Martin Perin zag zijn heerlijke pannenkoek-redding goedgekeurd door de videocheck: 17-16. Even later gaven de beelden ons wat later ongelijk bij een nipte outsmash van Bartos: 20-18. Tijd voor een eindspurt, vond Lube. Yant maakte uit met een ace: 25-19.

Lube CIVITANOVA: Diamantini 6, De Cecco, Yant Herrera 13, Chinenyeze 9, Lagumdzija 17, Nikolov 6. Libero: Bisotto. Kwam in: Motzo.

GREENYARD Maaseik: Polak 4, Cox 13, Hanzic 2, Fornes 3, Vanker 2, Bartos 9. Libero: Perin. Kwamen in: Iribarne 7, Berkhout, Thys 1, Lindqvist.