Het spook… de Beker van België

<p>Foto Patrick Martens</p>

Zaterdag 4 november ’23 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik - Volley Haasrode Leuven 0-3 (18-25 26-28 21-25) - scouting

De Beker van België blijft vervloekt voor GREENYARD Maaseik. Ditmaal werd ons de weg naar het Sportpaleis al in de kwartfinales versperd door een uitstekend en enthousiast VH Leuven, dat zijn seizoenstart zonder setverlies doodleuk kwam doortrekken in de STEENGOED Arena.

Ook al wisten onze jongens hoeveel er afhing van deze kwartfinale, toch misten ze hun start compleet. Iribarne en Hanzic maakten kennis met de verraderlijke opslagen van Tuerlinckx en Simon Peeters en voor we het wisten stond het 2-9. Jolan Cox serveerde nog even naar hoop in de tent bij 11-15, maar het ervaren duo Valkiers-Tuerlinckx haalde al zijn klasse boven: 18-25.

De opdracht was duidelijk: Tuerlinckx, 11 op 12 in die eerste set, moest afgestopt worden. Elias Thys was de eerste die hem kon afblokken en Jolan Cox serveerde de eerste bonus op het bord: 10-7. Niet voor lang, ex-Maaseikenaars Valkiers en Peeters dichtten de kloof meteen. Vanker zette via een blok orde op zaken tot 19-16. Moment waarop Van Dyck en Tuerlinckx hun grinta omzetten in een vier-op-een-rij: 19-20. Te midden van veel tumult om technische fouten pompte Iribarne naar 23-22. Twee setpunten kregen we, maar een mindere receptie van onze kant en de onvermijdelijke Tuerlinckx brachten ons in vieze papieren bij 25-26. Martin Perin redde ons nog eens miraculeus, maar de volgende aanval van Cox ging out: 26-28

Die nieuwe opdoffer kwamen onze jongens niet te boven. Vanker blokte Tuerlinckx nog wel een zeldzaam keertje af, maar met twee outsmashes en een netfout effenden we zelf het pad voor de Leuvenaars: 7-12. Met de glimlach incasseerden die nog wel een paar aces van Thys, het kon hen niet deren. Een outsmash van Elias velde het pijnlijke verdict met het matchpoint voor 21-25.