Halve finale Europa in de sjakosj!

Donderdag 17 december '20 om 21u00 VC GREENYARD Maaseik - CV Guaguas Las Palmas (ESP) - scouting

Na de uitschakeling in de Champions League, heeft GREENYARD Maaseik zich schitterend herpakt in zijn dubbele opdracht op Las Palmas. Na de duidelijke winst tegen Spor Toto Ankara sleepte het tegen thuisploeg Guaguas Las Palmas een zwaarbevochten zege in vijf sets uit de brand: 23-25, 25-20, 25-23, 19-25 en 15-10.

Set 1: Met dezelfde basisopstelling als tegen Ankara begon GREENYARD positief: 4-2. Het mooie liedje duurde niet lang. Hoofdaanvaller Koukartsev stuurde de thuisploeg met vijf zware opslagen naar een driepuntenbonus: 8-5. Een ace van Stahl en een tipbal van Martinez herstelden de orde: 14-14. Tijd voor een hoofdrol, vond de Hollandse scheids Reichardt. Een lijn-ace van Esfandiar gaf hij out, een zware touché op een smash van Lou Kindt, vlak voor zijn neus, weigerde hij te zien.

Just Dronkers speelde zich in defensie in een glansrol en dat was nodig om de nieuwe lokale uitloper naar 15-17 uit te wissen. Coach Banks kreeg daarop geel, toen hij vergeefs een nieuwe twijfelbal van de ref wilde aanvechten via de lijnrechter. De zevende opslagmisser van Maaseik gaf Las Palmas vleugels, een blok op Esfandiar bracht hen dichtbij de eerste setwinst: 21-23. Maar Jelte Maan kwam in en dan weet je het wel: 23 gelijk. Helaas, Lou Kindt kreeg bij 23-24 de gelijkmaker niet op de grond, Magnani wel: 23-25.

Set 2: Coach Banks gooide het roer om: Cox en Maan kwamen Martinez en Kindt aflossen en plots toonde Maaseik zich in een andere gedaante. Beide nieuwkomers drukten hun stempel, Stahl en Verhees bouwden met succes een muurtje: 14-7. Koukartsev zette de remonte in, met een ace verkleinde hij de kloof tot 16-13. Daar hield het op, mede omdat Jelte Maan een time-out nog wat langer rok voor verzorging aan een bloedende knie. Hij kreeg de hele zaal over hem heen. Dat is het laatste wat je met onze kapitein moet doen: Jelte reageerde met een listige plaatsbal en drie geweldige smashes: 22-16. Esfandiar zette de derde setbal om voor 25-20.

Set 3: Met zeven punten uit acht aanvallen had Jelte Maan zich een betrouwbare kapitein getoond, maar dat deed Moises Cezar aan de andere kant ook bij het begin van set drie. Met een paar ferme blocks en loeiharde middenaanvallen bezorgde hij Las Palmas drie punten bonus: 7-10. Jolan Cox schudde een heerlijke ace uit zijn mouw en effende het pad voor een zenuwslopende nek-aan-nek. Na 19-20 kwam Coxie opnieuw aan serve en opnieuw trof hij raak: 21-20. Esfandiar en Stahl sleepten GREENYARD naar hun eerste tweepuntenbonus in de derde set. Lang hield die niet stand, want Jelte Maan raakte niet door een driemans muur: 23-23. Almansa hielp een handje met een outservice, Stahl daarentegen dwong met een snoeihard exemplaar de Spaanse opponent wél in de fout: 25-23.

Set 4: Ook in set vier drong Las Palmas onze jongens meteen in de verdrukking, zeker omdat Jolan Cox zijn opslag niet meer vond. Magnani Higge sloeg haast alles raak en zorgde voor 10-13. Twee goeie opslagen van Esfandiar trokken de scheve situatie recht, en na 13-15 zorgde Stahl voor een nieuwe gelijkmaker. Maar de achtervolging had veel krachten gekost. In één ruk stuurde passeur Bertassoni zijn troepen naar 15-20. Over en out voor Greenyard, Koukartsev rondde af bij 19-25.

Set 5: Met een paar straffe opslagen zorgde Stahl voor de ideale start in de tiebreak: 3-0. Maar Las Palmas plooide niet, bij 5-5 was alles te herdoen. Stahl en Cox schoten dan uit hun krammen met elk een killblock: 8-5 bij de kantwissel. Dat blok had Cox zoveel deugd gedaan dat hij daarna scoorde op elke bal die hij aanraakte: liefst vijf stuks op rij, tot 14-10. Pieter Verhees kreeg de eer om het orgelpunt te plaatsen met een killblock.

GREENYARD MAASEIK: Stahl 12, Javad Karimisouchelmaei 3, Amirhussein Esfandiar 14, Verhees 8, Kindt 4, Martinez 3. Libero: Dronkers. Kwamen in: Maan 15, McCluskey, Cox 19.