VC GREENYARD Maaseik slikt nederlaag tegen Tsjechische kampioen

Donderdag 11 januari ’24 om 18u00 VK Lvi Praha (CZE) - VC GREENYARD Maaseik 3-1 (22-25 25-17 25-23 25-13) - scouting

Ondanks winst in een prima eerste set, is GREENYARD Maaseik van een kale reis thuisgekomen uit Praag. Na die eerste set vonden onze jongens hun topniveau van voor Kerstmis niet meer terug. Met alle gevolgen van dien: de Tsjechische leeuwen versloegen onze jongens voor de tweede maal in deze Champions League.

Kwalificatie voor de volgende ronde van de Champions League is daardoor ver weg, tenzij er volgende woensdag een dikke appel uit de kast valt op bezoek bij het Italiaanse Civitanova. Of we moeten erop hopen dat Praag thuis ook Galati over de knie legt. In dat geval vinden we nog een vangnet in de CEV-cup.

Set 1: In vergelijking met de heenmatch gooide de lokale coach drie nieuwe namen op het terrein: Casey Schouten, hun hoofdaanvaller en MVP in de STEENGOED Arena, bleef op de bank ten voordele van de jonge Kollator. En ook Cech, een gesel in de heenmatch, startte niet. In zijn plaats kwam de Cubaan Estrada (2m05). Die bleek wel degelijk een versterking. Hij nam meteen het heft in handen voor de thuisploeg: 5-3. Hanzic stelde gelijk, maar het Praagse blok concentreerde zich heel hard op Jolan Cox, zodat die niet meteen vlot tot scoren kwam. Fornes en Bartos namen zijn taak voorbeeldig over tot 12-12. Voor het eerst kreeg onze blok-verdeding vat op Estrada en Cox smashte ons voor het eerst op voorsprong. Niet voor lang: Estrada bleek ook vanop de servicelijn te kunnen acen. Tweemaal op rij, zelfs: 16-13. Dat kon Jolan Cox evengoed: 18-18. Fornes kende succes met een blok op Kollator en we namen opnieuw de leiding: 18-19. Bartos vrijwaarde die tot 21-22 en toen vond Vanker met een heel lepe service de buitenkant van de lijn voor 21-23. Bij de eerste setbal mondde een verdediging van Polak uit in een prima block-out van Hanzic: 22-25.

Set 2: Thuiscoach Barrial haalde zijn eerste hoofdaanvaller Schouten dan maar van de bank. Estrada, die op zijn eentje al voor 9 punten had gezorgd, nam ook het begin van set twee voor zijn rekening: 4-1. Maar Vanker verraste de Cubaan nog eens met een lepe service en Hanzic stelde geijk bij 6-6. Met Cech on de plaats van Estrada stond plots het zestal op het terrein dat in Maaseik was komen winnen.
En dat loonde, want Schouten drukte meteen zijn stempel: 13-9. Een redding van Hanzic in het achterveld zette Bartos op weg naar 14-13. Polak en Fornes hielden Praag binnen schot tot 18-17, maar twee blocks en twee aces van Mc Carthy duwden ons in een ferme dip: 25-17 na zeven punten op rij.

Set 3: Ook in set drie bleek de opslagdruk van goudwaarde. Terwijl bij onze jongens alleen Jolan Cox de receptie in zwaar weer bracht, vuurden Cech, Madsen en McCarthy naar hartenlust opslagraketten af: 13-10.
Schouten en vooral Madsen toonden zich betrouwbare afwerkers en bouwden de kloof verder uit: 24-19. Polak en Cox werkten nog vier setballen weg, maar bij nummer vijf velde Mc Carthy het verdict: 25-23.

Set 4: De ene Canadees loste de andere af: na Mc Carthy op het eind van set drie, opende Schouten de vierde set met een ace voor 3-1. Ook de inbreng van Iribarne voor Bartos bracht geen zoden aan de dijk: over 11-5 speelde passeur Janouch ons blok geregeld zoek. Een nieuwe ace van Mc Carthy leidde zowaar naar een pijnlijke elfpuntenkloof: 19-8. Ex-Maaseikenaar Martin Lebl mocht na de 25-13 de trofee van MVP uitreiken aan Casey Schouten.

Lvi PRAAG: Janouch 1, Madsen 10, Mc Carthy 9, Kollator, Estrada 11, Crer 2. Libero: Monik. Kwamen in: Schouten 15, Cech 6, Thiel.

GREENYARD: Polak 7, Cox 13, Hanzic 12, Fornes 8, Vanker 2, Bartos 8. Libero: Perin. Kwamen in: Berkhout, Lindqvist, Iribarne 1.