GREENYARD Maaseik schiet goed uit de startblokken

Woensdag 9 november ’22 om 16u30 Mladost Zagreb (CRO) - VC GREENYARD Maaseik 0-0 (23-25 ) - scouting

Het leek een droge 0-3, maar het was toch alweer een felbevochten zege, waarmee onze jongens van GREENYARD Maaseik hun Europese campagne hebben ingezet op bezoek bij Mladost Zagreb. Zowel in set één als drie gaf de ervaring van Protopstaltis en kapitein Cox de doorslag.

Door deze overwinning in de heenmatch hebben onze jongens een stevige optie genomen op kwalificatie voor de 1/8ste finales. Daarvoor hebben ze volgende woensdag in de terugmatch de STEENGOED Arena voldoende aan twee gewonnen sets.

Coach Fulvio Bertini begon de Europese campagne met de herstelde Henri Treial in de basis ten koste van Elias Thys. En zijn rode garde nam een prima start. Renet Vanker zorgde voor het eerste punt, Fornes en Protopsaltis blokten snel 1-5 bij elkaar.

Maar foutjes van Vanker en Fornes lieten de thuisploeg snel terugkeren bij 6-6. Een nieuwe uitloper naar 9-12 bracht evenmin zekerheid, want de lokale opposite Zeljkovic bracht zijn team met een ace voor het eerst op voorsprong bij 16-14.

Jolan Cox kwam Ferre Reggers aflossen, met goed gevolg. Met een pancake en een ace draaide onze captain de rollen weer om: 17-18.

Helaas, bij de eerstvolgende mooie aanval van Bartos had de Servische scheids het meest sympathie voor zijn Balkangenoten: 19-18. Een blok van Treial en twee aces van Bartos beslisten uiteindelijk de set: via 19-22 naar 23-25.

Die felbevochten eerste set gaf onze GREENYARD-jongens vleugels. Met heerlijke aces van Vanker, Protopsaltis en later ook Cox dreven onze jongens Mladost-coach tot wanhoop. Time-outs bij 0-4 en 1-8 brachten geen zoden aan de dijk, ‘Sakis’ leefde zich uit op alle mogelijke manieren: een pipe uit tweede hand, een lepe plaatsbal, een killblock en af en toe een ‘gewone’ rake smash. Via 5-12 stoomden onze jongens onverstoorbaar naar.. 7-19. Elias Thys mocht Treial nog aflossen bij 9-24, in een moeizaam einde slikten onze jongens een 7-0. Bartos plaatste het orgelpunt pas bij de achtste setbal: 16-25.

De thuisploeg had moed gevat uit die heropflakkering en herstelde het evenwicht in set drie. Vooral dankzij twee tieners: de 19-jarige hoofdaanvaller Cvanciger, die toepasselijk het nummer 20 daagt, en de 18-jarige Roko Vlasic, die zijn pas bevallen land- en naamgenote Blanka Vlasic alle eer aandeed.

Onze receptie acteerde veel minder secuur en onze service ging veel vaker fout dan in de vorige sets. Gevolg: bij 14-11 moest Bertini in een time-out duiken. Adam Bartos blokte meteen daarna Cvanciger af, maar zijn actie kende geen goed gevolg: 16-12. Protopsaltis en Cox dichtten uiteindelijk toch de kloof, Fornes zette ons zelfs op voorsprong: 18-19.

Ratko Peris gooide dan zijn allerjongste snaak het veld op: Jakopec, amper 17. En die acete met behulp van de netrand Mladost zowaar op voorsprong: 21-20. Met prima opslagen forceerde Jolan Cox dan toch Maaseiks overwicht: Bartos rondde af voor 22-24, Cox deed de rest bij de tweede matchbal: 23-25.

Mladost Zagreb: Stankovic 2, Gajic 3, Dolgopolov 2, Zeljkovic 5, Stevanovic 6, Ecker 7. Libero: Repek. Kwamen in: Jakopec 1, Vasko, Smiljanic, Cvanciger 8, Ivic 1, Vlasic 2.

GREENYARD Maaseik: Treial 5, Vanker 2, Protopsaltis 17, Fornes 9, Reggers 1, Bartos 15. Libero: Ottevanger. Kwamen in: Cox 11, Thys.

(FrV)