Een stap verder in de CEV Cup

<p>Foto Marc Mercelis</p>

Woensdag 11 januari ’23 om 20u30 GREENYARD Maaseik - České Budějovice (CZE) 3-1 (25-22 20-25 25-17 25-22) - scouting

Coach Fulvio Bertini koos tegen de Tsjechen op de hoofdaanval opnieuw voor Jolan Cox, die zaterdag tegen Achel uit voorzorg voor een lichte rugblessure langs de kant gebleven was. Maar het waren onze middenmannen die voor de eerste punten zorgden: Treial smashte raak en Fornes blokte ex-Aalstenaar Ondrovic af. Cox kon niet achterblijven met een twee op twee, maar vooral Sakis Protopsaltis ontplofte met vijf technische hoogstandjes op rij plus nog een ace: 12-6.

De bezoekende spelverdeler, een Argentijn van 2m02, antwoordde met een ace op de achterlijn voor 13-9, maar Cox en vooral onze Spaanse muur Fornes herstelden de kloof haast onmiddellijk: 18-12.

Twee nieuwe aces van Giraudo zaaiden nog even onrust bij 22-20, maar Cox en Bartos werkten beheerst af voor 25-22.

Ook in set twee opende Treial de score, ditmaal met een killblock op Polak. Maar de Tsjechen hadden op het eind van de eerste set al getoond dat ze een taaie brok zouden worden, vooral dankzij hun zware service: 2-4.

Jolan Cox herstelde slechts eventjes de orde met een ace (5-4): onze lokale aanval raakte steeds moeilijker voorbij de Tsjechische bloklijn: 6-9. Gelukkig stond Martin Perin in zijn eerste Europese optreden uit te blinken als weleer: 10-11 Spelverdeler Giraudo pakte evenwel opnieuw uit met een reeks zware opslagen en zijn maats verdedigden beresterk: 10-16.

Ferre Reggers kwam Cox aflossen, maar die kon na 13-17 het tij niet keren. Integendeel, passeur Giraudo dicteerde de wet en vond in Stijn Van Schie een meedogenloze afwerker: 17-24. Eindelijk boekte ons blok nog tweemaal succes tegen de Tsjechen, helaas te laat: 20-25.

Onze jongens beseften maar al te goed dat ze een tandje moesten bijsteken en dat deden in de eerste plaats Reggers en Bartos. Dat leverde een vroege driepuntenbonus op bij 8-5. Renet Vanker pikte ook zijn puntje mee in een blokduel aan het net voor 12-8 en Sakis frommelde heerlijk 14-9 op het bord.

Een nipte outsmash van Reggers bracht de Budweisers weer in de race bij 14-12. Bartos versierde evenwel voor de tweede maal in deze set een uiterst lichte touché voor 18-13 en Reggers blokte een onoverbrugbare kloof op het bord bij 20-14. Sakis tipte het orgelpunt op de lijn: 25-17.

Na zijn uitstekende derde set vond Adam Bartos het tijd om zijn landgenoten nog meer padden in de korf te zetten. Eerst rondde hij een heerlijke lange rally af, daarna blokte hij Van Schie de bal op zijn tenen: 5-3.

Maar er slopen plots foutjes in het raderwerk: drie op een rij zowaar, zodat het plots weer achtervolgen werd bij 6-8 en zelfs 8-11. Treial dichtte bijna de kloof, maar strandde dan weer in het blok van Polak: 10-13.

En toen kwam Martin Perin op de proppen met een prachtige pancake-redding, de platte hand op de vloer onder de bal. Reggers werkte af en de 14-14 bood weer perspectieven. Zeker toen Vanker Stoilovic afblokte en Greenyard weer het voortouw schonk: 16-15. Protopsaltis vond met succes de vingertoppen van Ondrovic en Perin bediende Ferre Reggers, die met de 20-17 én de 21-17 de hand uitstak naar de 3-1-zege. Bartos blokte Krisko nog eens af voor de matchbal en deed zichzelf een extra Tsjechisch cadeau door matchbal nummer vier te verzilveren: 25-22.