Close, but no cigar!

<p>Foto Marc Mercelis</p>

Dinsdag 12 december ’23 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik - Cucine Lube CIVITANOVA (ITA) 0-3 (22-25 25-27 24-26) - scouting

Nul-drie stond er op het bord na de derde match van GREENYARD Maaseik in de Champions League. Heel normaal, zo zal iedereen dat vinden, want de tegenstander was de wereldploeg van Civitanova. Maar Maaseik speelde zijn beste match van het seizoen en verloor met het allerkleinste verschil.

Na de competitiematch van zondag in Leuven volgt op donderdag het cruciale duel thuis tegen Galati. Dan moeten onze jongens zich verzekeren van een vervolg aan hun Europese campagne.

Set 1: Coach Fulvio Bertini kon na meer dan een maand weer rekenen op onze middenman Miki Fornes. Hij kreeg meteen een basisplaats, maar ook hij moest van meet af aan toezien hoe Civitanova alle registers opentrok. De olympische gouden medaille Chinenyeze zorgde voor de eerste punten: 0-3. Onze hoekspelers kregen steevast een huizenhoog Italiaans blok tegenover zich, pas toen Renet Vanker in het midden Polak en Fornes vond, en onze Spanjaard een ace op de achterlijn dropte, kwamen we in de wedstrijd: 6-7.

Cox pegelde zichzelf ook op het scorebord en Bartos stelde gelijk bij 10-10. Spelverdeler De Cecco toverde de 2m11 lange Turkse hoofdaanvaller Lagumdzija een paar maal helemaal vrij, zodat de favorieten zich alweer comfortabel voelden bij 13-15. Maar alweer Bartos stelde gelijk bij 17-17. De leiding nemen zat er helaas niet in, straffe opslagen van invallers Motzo en Larizza deden ons de das om: 22-25.

Set 2: Het goeie weerwerk in de eerste set had het vertrouwen aangewakkerd en dankzij de secure recepties van Martin Perin vond Vanker prima afwerkers op alle posities. Toen Cox zijn smash millimeters te ver mikte, kwamen de Italianen voor het eerst op voorsprong: 8-9. Niet voor lang: Vanker met een ace en Hanzic met een drop zorgden voor 12-10. Lagumdzija buffelde die bonus weg, maar Fornes en Polak herstelden de tweepuntenkloof: 18-16.

Bij 20-18 moest de coach zelfs zijn geheim wapen Zaytsev inzetten. Dat loonde meteen. Nikolov, de Bulgaar die in China onze nationale ploeg hun olympisch ticket door de neus boorde, blokte Cox voor 20-20. Bij 23-22 schudde Civitanova een drietal cruciale reddingen uit de mouw voor 23-24. Bartos en Cox redden elk een setbal, maar tegen het geweld van de Cubaan Yant was geen kruid gewassen: 25-27.

Set 3: Jolan Cox vloekte eens ferm na dat nipte set verlies en hij schudde meteen twee aces uit zijn mouw: 6-3. Dat kon het vedetten team niet laten gebeuren: Nikolov en Yant toonden zich ongrijpbaar op de hoek. Hanzic en Bartos deden daar nauwelijks voor onder, maar konden niet beletten dat bij 10-10 alles te herdoen viel. Intussen bleef Fornes raak timmeren en Cox sleepte een nieuwe voorsprong uit de brand met een lepe service: 14-12. Bartos slaagde er als eerste in om Lagumdzija op een killblock te tracteren en Vanker verraste de Cubaan Yant met een tweedehands drop: 17-15.

Invaller Motzo zag zijn tweede ace afgekeurd voor een paar millimeters en heel even verloren de Italianen het overzicht: 22-19. Hanzic drukte door naar 23-19, maar Lagumdzija had op zijn beurt een reeks straffe opslagen in petto: in één ruk poeierde hij GREENYARD Maaseik de wenkende setwinst uit handen: 23-24. Hanzic redde de eerste matchbal, maar Nikolov en Lagumdzija hadden het laatste woord: 24-26.

GREENYARD Maaseik:  Vanker 2, Bartos 9, Polak 6, Cox 11, Hanzic 14, Fornes 9. Libero: Perin. Kwamen in: Iribarne, Lindvist.

Cucine Lube CIVITANOVA: Larizza 4, De Cecco, Yant 11, Chinenyeze 7, Lagumdzija 19, Nikolov 20. Libero: Balaso. Kwamin in: Motzo 1, Bottolo, Zaytsev, Diamantini.