Achel deze keer maatje te klein

<p>Foto Patrick Martens</p>

Zaterdag 28 november ’20 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik - Tectum Achel 3-0 (25-17 25-11 25-16) - scouting

Tectum Achel versloeg woensdag nog Haasrode-Leuven in de kwartfinale voor de Beker van België. (Hoeveel spannende wedstrijden hebben die 2 teams de voorbije 2,5 jaar eigenlijk afgewerkt?) De eerste overwinning van dit seizoen moet ongetwijfeld vleugels geven, maar … Achel moet nu zowel Koen Brouns als Ward Van Dyck missen. Dussart neemt de libero over, zodat Staples weer naar receptie/hoek verhuist.

Bij Maaseik starten Lou Kindt, Jelte Maan, Mitchell Stahl, Javad Karimisouchelmai (op positie 4), Amirhossein Esfandiar, Pieter Verhees, Just Dronkers. Campforts botst al meteen op een driemansblok.

Via zware opslagen van o.a. Javad en een pipe van Maan gaat het naar 10-4: tijd voor een time-out van Meertens. Het helpt allemaal niet veel. Opnieuw een killblock op Campforts. Opslagmissers aan beide kanten. En voor het eerst krijgt Tim Verschueren de andere Tim (Smit) in stelling, maar daarop volgt een pipe van Amirhossein.

Javad kan zowat de hele set verdelen vanuit zijn zetel; Verschueren moet het hele plein afdweilen: tekenend voor het verloop van de wedstrijd.

Stahl plaatst zijn eerste ace. De service- en aanvalsdruk van Maaseik houdt aan. Bij 18-10 vraagt Meertens zijn tweede time-out. Stahl mist daarop opnieuw zijn service.

Killblock van Pieter op Tim Smit. 20-11 en Oskar Espeland (19 jaar) mag opdraven om Amirhossein te vervangen.

Met Campforts op service (2 halve aces) komt Achel terug naar 20-15. Joel haalt zijn troepen naar de kant. Stahl wordt eerst nog even gekillblockt op een noodbal, maar zet daarna 'Stahlhard' alles recht op een steekballetje. Lou mag de setbal scoren met nogmaals een gemiste receptie bij Achel. 25-17.

2e set met zelfde beginopstelling: meteen naar 5-1. Het beeld blijft hetzelfde: Verschueren krijgt nauwelijks een kans om zijn middenmannen aan het werk te zetten. Bij 9-3 een eerste time-out bij Achel. Maaseik komt nu even niet meer tot een serieuze aanval. Staples scoort met pipe.

Verschueren blijft nu continu naar Campforts spelen maar die gaat stilaan dood. 13-7 en Van Solkema komt hem aflossen.

Opslagdruk van Stahl en Amirhossein komt onder stoom. Bij 18-8 volgt een tweede time-out van Meertens. Jolan en Liam (18 jaar) komen Javad en Lou vervangen. Stahl nog een ace, nu met een ingehouden bal. Schwarmann komt Tim Verschueren vervangen, maar niks helpt: Stahl blijft zich amuseren aan de servicelijn, tot wanhoop van Achel. Zijn setbal (24-8) keilt hij echter in het net … en hij krijgt zowaar een applausvervanging! Achel spartelt nog even tegen, maar Esfandiar ramt uiteindelijk de 25-11 binnen.

Set 2 is dus een Stahlfestival. Achel slaagt er nauwelijks in een aanval op te zetten, laat staan zijn middenmannen aan het werk te zetten. Omgekeerd draait de opbouw bij Maaseik bijna continu op wieltjes. Het is allemaal nog wat pijnlijker dan in de eerste set ...

Set 3: Oskar mag starten voor Esfandiar. Jolan vervangt Lou. Javad vindt het tijd voor zijn tweedehandse tipbal. Oskar scoort, tot groot jolijt van de bank. Onderhandse set-up van Verschueren komt nergens uit. Jelte scoort lucky ace via netband en daarna een misser. 5-2.

Oskar blokt en dat vindt de bank leuk! Er komt zowaar een rally in het voordeel van Achel. 8-6. Oskar scoort ook vanop de service (receptie tegen plafond) en blijft servicedruk zetten. 12-6. Pieter peert er eentje kort achter de driemeterlijn, en dat doet hem deugd. 13-8. Alle spanning lijkt weg te vloeien: het is een oefenmatch. Mitch peert er eentje kort achter de drie, maar dan buiten … Bij 14-9 komt Jolan aan de service. Maan doet mee aan een driemansblok op positie 2 en is dan nog op tijd om de steekpas op 4 onhoudbaar binnen te knallen. Dat doet ie even later nog eens over. Bij 16-10 haalt Jan Meertens zijn mannen nog eens naar de kant. Lou en Liam mogen opnieuw opdraven voor Javad en Jolan. Stahl timmert er eentje binnen op perfecte set-up van Liam. En zelfs als Lou eens buitenknalt, is er wel een netfout van Achel. 20-12.

Bij 20-13 mag opslagkanon Campforts nog eens serveren. Weer een perfecte stop en de ene tiener (Liam) laat de andere (Oskar) scoren. 21-13. Even later een korte achterwaartse set-up van Liam naar Pieter en die spijkert hem dankbaar binnen. Oskar mag de 25-16 scoren, en de hele groep heeft daar plezier mee!

Samengevat: een zakelijke walk in the park van Maaseik tegen een Achel dat vandaag op geen enkel moment in de wedstrijd kwam. Je hebt van die dagen … (PiP)