Ons team… Sterk es eik!

<p>Foto Marc Mercelis</p>

Woensdag 16 november ’22 om 20.30 uur GREENYARD Maaseik - Mladost Zagreb (CRO) 3-0 (25-22 25-22 26-24) - scouting

Problemen voor onze coach Fulvio Bertini, nog voor de match: libero Steven Ottevanger stak ziek in bed, middenman Miki Fornes moest uit voorzorg met een lichte blessure op de bank. Zo moest Nazar Hetman plots in het groen opdraven als libero en Elias Thys in het midden starten.

Met Jolan Cox in de basis voor Ferre Reggers bleken de automatismen compleet te ontbreken bij de start: meteen stonden we 1-5 in het krijt. Thys en Bartos zetten de achtervolging in, Cox hing de bordjes met zijn eerste ace bij 7-7 al gelijk.

Vanker vond Treial tweemaal en Protopsaltis bracht ons met zijn eerste punt zowaar 12-10 voorop.

Even klauwde Stankovic nog terug naar 12-13, maar de eventjes ingekomen Reggers en Cox herstelden snel de orde: 17-14. Na 21-17 brachten we onszelf met twee outsmashes nog in de problemen bij 22-21, want met een lucky-ace via de netrand stelde Gajic zowaar gelijk: 23-23. En dan was het weeral Sakis-time: met twee prachtige aces pompte onze Griek de 25-23 op het bord.

Onze gelegenheidslibero Nazar Hetman had het in die eerste set heel netjes gedaan: al zijn recepties kregen ‘positief’ als beoordeling, met als gevolg dat de Kroaten hem van toen af meden met hun opslag. Maar ook Bartos excelleerde in dat onderdeel. Sakis kwam nog maar eens met een ace op de proppen en Cox deed hem dat in tweevoud na. Maar ook de bezoekende opposite Ecker, een Oostenrijker trof tweemaal raak.

De Kroaten weigerden dus te plooien, tot ook Elias Thys de achterlijn vond met zijn service en Sakis in zijn eentje Ecker afblokte: 12-9. Het mooiste had onze Griek even later in petto toen hij met een achterwaartse smash enig mooi 14-10 afdrukte.

Maar Mladost weigerde te plooien en dreigde bij 20-19 weer volop. Maar in nood komt Sakis aan de opslag en dan weet je het wel… Met zijn vierde ace van de dag, plus een killblock van het duo Bartos-Treial wenkte bij 24-20 de tweede setwinst en de daaraan verbonden kwalificatie. Stevanovic hielp een handje met een outservice: 25-22.

Met de kwalificatie op zak, kon coach Bertini al zijn beschikbare jongens spelgelegenheid geven, dus ook onze pas 20 geworden Argentijnse passeur Aloisi. Reggers en Cox stonden uitzonderlijk samen op het terrein. Aanvankelijk was het nog zoeken naar de juiste afstemming. Pas na 11-11 zorgde Thys met een ace voor de eerste bonus: 13-11.

Treial, drie sets lang outstanding, sleepte onze jonkies na 15-15 door een paar moeilijke momenten, waarna Bartos en Cox (met zijn vierde en vijfde ace) de puntjes op de i zetten : 24-19. Helaas, Zeljkovic serveerde beresterk vijf matchballen weg: 24-24. Bartos versierde nummer zes, een blok van Treial deed de deur dicht: 26-24. (FrV)