Woensdag 18 maart 2015 om 20u30 NOLIKO Maaseik - BeHappy2 Asse-Lennik

0-3 (25-27 22-25 24-26) - SCOUTING

Zware thuisnederlaag fataal?

NOLIKO Maaseik zag vanavond zijn kansen op een titelfinale zwaar de grond ingeboord door bekerwinnaar Asse-Lennik. De Pajotten blaakten van het vertrouwen dat nodig was om in drie heel spannende sets telkens aan het langste eind te trekken: 25-27, 22-25, 24-26.

Door hun 0-3-zege steken ze een hand uit naar de titelfinale. NOLIKO Maaseik heeft nog wel zeven matchen in de tweede ronde, maar moet een haast vlekkeloos parcours afwerken om de Brabanders nog in het vizier te krijgen voor die tweede plaats.

Set 1
Vier dagen na de 2-3-thuisnederlaag tegen Roeselare had NOLIKO Maaseik geen keuze meer: Asse-Lennik moest verslagen worden in de Lotto Dôme om de kansen gaaf te houden op een titelfinale.

Toch duurde het heel even voor de volle overtuiging te zien was in het spel van onze jongens. Maar na een vroege 0-2 achterstand toonden zowel Broshog, Padar als Lecat met prima opslagen hun aanvallende intenties: 8-6. Dat was zonder de Brabanders gerekend, die met Diefenbach, Sugranes en Andringa driemaal succes kenden in het block: 9-10. Broshog repliceerde al even fors en Finoli zette Padar op weg naar 14-12. Höhne redde spectaculair een superlepe opslag van Verschueren, Lecat diepte de bonus net iets verder uit voor 16-13.

Een dubieuze beslissing van de ref bij een block-antennesmash van Padar (16-15) hielp de bezoekers de kloof weer dichten bij 17-17. Erger nog, Overbeeke creëerde met zijn allerzwaarste opslagen de kansen voor Sugranes en Andringa voor 18-20. Höhne en een block van Broshog brachten de bordjes weer in evenwicht, Lecat versierde zelfs een eerste setbal bij 24-23.

En weer eiste de ref een hoofdrol op, toen hij Padar affloot voor een aanval over het net: 24-25. Cruciaal, zo bleek even later, toen Diefenbach Raymaekers afblokte: 25-27.

Set 2
Beide teams hadden in die eerste set een erg fraai niveau gehaald, bij het begin van set twee kreeg vooral NOLIKO Maaseik het moeilijk om een spetterende aanval in elkaar te knutselen. Verschueren en vooral Diefenbach profiteerden : 7-10.

Grozdanov kwam in voor Höhne, maar bij diens eerste opslag toonden de Pajotten waarom ze de beker gewonnen hebben en in de halve finales van de CEV-cup staan. Branko serveerde snoeihard, libero Sparidans kreeg zijn receptie maar op halve hoogte en toch vond Verschueren nog Andringa achter zich ‘in the pipe’: 11-15. Bij een ploeg in de winning-mood lukt alles, zo ook bij Asse-Lennik, dat op de koop toe ook subliem verdedigde en haast moeiteloos voorop bleef tot 15-19.

Lecat halveerde de kloof bij 17-19, Padar mikte de counterkans voor 20-21 helaas net tegen de antenne aan: 19-22. Het laatste kansje op een comeback was daarmee verzwonden, Grozdanov mikte zijn opslag bij de tweede bezoekende setbal nipt buiten 22-25.

Set 3
Coach Torchio gooide al vroeg in set drie zijn ploeg om, met Grozdanov als hoofdaanvaller in de plaats van Padar en Höhne weer op de hoek. Maar toen Diefenbach ook nog een bal met de voet redde, leek het er even op dat de Pajotten onmogelijk konden verliezen. Gelukkig stond Bert Derkoningen pal in de receptie, want Asse-Lennik serveerde beresterk. Baetens en Overbeeke sloegen een eerste kloofje bij 6-9, Grozdanov dichtte dat snel: 10-10.

Die hardnekkigheid loonde, want plots gingen Overbeeke, Baetens (2x) en Andringa om beurten in de fout met outsmashes: 19-15. Orczyk kwam Andringa aflossen, met succes: 21-19. Kapitein Lecat herstelde de orde voor 23-19, maar zowel Lecat als Höhne misrekenden zich op een service van Diefenbach: 23-23. Meer zelfs: Baetens versierde een matchbal via de vingertoppen van Höhne: 23-24.

Raymaekers poetste die mooi weg, maar Lecat bezondigde zich aan een voetfout bij zijn volgende service. Tweede matchbal dus, en Overbeeke liet zich niet pramen. De linkshandige Nederlander poeierde zijn opslag netjes in het hoekje: 24-26 en NOLIKO Maaseik KO.