VTI Hasselt is de sterkere van Jong NOLIKO Maaseik

Uitslag : 0-3 (23-25, 17-25,20-25)

Opstelling NOLIKO Maaseik:  Van den Boorn, Grözer, Beesmans, Vanhoof, Dirks, Janssen, libero Van Rossem

Opstelling VTI: Vandereyt, Vanden Wyngaert, Courtois, Thijs, Brepoels L, Lenaers, libero Maesen

De zoveelste opeenvolgende topper al. In vergelijking met de andere ploegen heeft NOLIKO een zwaar programma reeds achter de kiezen.  Vandaag alweer een wedstrijd tegen de koploper VTI.

Voor de wedstrijd werd getwijfeld als Tim Grözer speelklaar raakte.  Hij werd vrijdagavond uitgeteld door griep en kwam zaterdag maar bleekjes opdagen.

Vti begon sterk langs opposite Mathieu Thijs. Maaseik leek wat overdondert, maar kan gaande weg toch het evenwicht herstellen via Grözer aan service en kapitein Peter Dirks in de aanval.  Met Spelverdeler Bas aan de service loopt NOLIKO Maaseik uit tot 21-19.  na een lange rally wordt een aanval van Grözer echter foutief beoordeeld (de bal was wel degelijk binnen), en zo wordt het 21-20 ipv 22-19.  Op het tumult verliest NOLIKO Maaseik weer een onnodig punt en zo hangen de boordjes gelijk.  De side-out gaat gelijk op tot dat Sam Vanhoof zich vastloopt in het Hasseltse blok.

In set 2 begint NOLIKO Maaseik aangeslagen en kijkt het al vlug tegen een achterstand aan. Een goed spelende setter Vandenreyt vindt zijn aanvallers goed en aanvallers Brepoels en Vanden Wyngaert zijn moeilijk te stoppen. Voor de 2de technische time-outs zijn de andere time-outs ook reeds opgebruikt en staat het 10-16.  Dankzij stevig serveerwerk van Yves Beesmans komt NOLIKO Maaseik nog terug tot 14-17, maar de veer breekt dan helemaal na enkele zware opslagen van Thijs en Brepoels.  0-2

In set 3 kan Maaseik terug een vuist maken en loopt de score terug gelijk opgaand.  De mooie rally’s en goed verdedigend werk aan beide kanten volgen elkaar nu snel op. Setter van den Boorn beleeft echter een zware avond en krijgt het steeds moeilijker om zijn aanvallers aan te spelen.  ondertussen zijn Sam Vanhoof en Peter Dirks onderling van plaats gewisseld en is Ivo Saes het achterveld komen versterken.  Dit belet niet dat VTI terug uitloopt.  In eerste instantie kan Yvo Janssen vanop de servicelijn Maaseik nog terug brengen.  De ingekomen Yoran Raymaekers brengt de Maaseikse receptielijn echter weer aan het wankelen en ditmaal is het boeken toe. 0-3.  Een zeer ontgoochelend resultaat.

De beste ploeg (of al zeker de ploeg die het meeste wou winnen) trekt het laken naar zich toe, oververdiend.  Maaseik wordt geconfronteerd met de nadelen van een zeer smalle kern, de meeste spelers zijn niet wisselbaar omdat er geen back-up is.

Conclusie: met deze smalle kern is meespelen voor de titel wellicht een jaartje te vroeg.  Er moet gericht gezocht worden om de kern verder uit te balanceren en voor elke speler een volwaardige back-up gezocht worden.  Met 7 a 8 spelers gaan we nog mooie dingen laten zien dit seizoen, maar worden we ook geconfronteerd met beperkingen zoals deze avond, tegen een wel heel goed spelend en misschien zelfs titelkandidaat nr 1.

Kris