Vlotte winst van Knapkoekers

<p>Foto IV Photography</p>

Zaterdag 19 januari ’19 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik - Par-Ky Menen: 3-0 (25-20 25-14 25-17) - scouting

De West-Vlamingen uit Menen zijn voor iedere ploeg een lastige klant. Maar de plotse aankondiging van hun voorzitter om er mee te stoppen, had blijkbaar zijn effect op de ploeg: verlies tegen Waremme op eigen plein zal je in de statistieken waarschijnlijk niet terugvinden. Daarenboven had Maaseik net de wedstrijd in Gdansk met eveneens verlies achter de rug.

Een gelijkopgaande start tot 7-7, waarna een kloofje van drie punten (11-8), een ace van kapitein Maan en coach Ratko Peris die een time-out aanvroeg bij 13-9. Seppe Baetens bleef hameren op de Meense verdediging en Aleks Grozdanov plaatste een killblock. Een ace van Jolan Cox zorgde voor 16-11.

Elias Thys, die de gekwetste Tammemaa verving, was een waardige remplaçant. Toch vroeg coach Banks een onderbreking, toen Menen terugvocht naar 20-17. Kapitein Sinnesael miste een service en zorgde voor 23-20. Een plaatsballetje van Jay Blankenau bracht de eindstand van set 1 op 25-20.

De tweede set kende weer een gelijkopgaande start, tot Jolan Cox met drie services de stand op 8-5 bracht. En de Maaslandse trein leek vertrokken, mede door de sterke opslagdruk van (nog steeds) Cox: 10-6. De druk van Greenyard bleef aanhouden, en Par-ky had geen verweer.

Bij 16-8 vroeg coach Peris een break. Tevergeefs zoals bleek: Greenyard stoomde door naar 21-10 en enkel Sinnesael kon een vuist maken. De ingekomen Simon Peeters (voor Maan) wist te scoren, Grozdanov blokte naar setbal en smashte tevens de setuit (25-14).

De derde herneming kende een goede start voor Menen: coach Banks greep onmiddellijk in bij 1-5, waarna Thys afblokte naar 3-5 en Cox de stand eerst gelijk maakte en dan Greenyard op voorsprong serveerde (8-7). Het verschil bleef echter minimaal (15-15). Alweer kwam er een kloof bij de service van Cox en twee meesterlijke aanvallen van setter Blankenau!!! (19-15).

De eindspurt werd ingezet door Baetens, Cox (opslag en aanval) en plots was er een kloof van acht punten (24-15). Simon Peeters mocht de wedstrijd in de pipe uitslaan: 25-17. Jolan Cox werd oververdiend ster van de match en kreeg zijn trofee van de Menense coach Ratko Peris.

GREENYARD MAASEIK: Cox, Maan, Dronkers, Blankenau, Thys, Baetens, Grozdanov.
Kwamen in: Van Heyste, Peeters

PAR-KY MENEN: Demirovic, Sinnesael, Vandecaveye, Stuer, De Vries, Ver Eecke, Andriessen, Folguera.
Kwamen in: Maddens, Ver Eecke