VC GREENYARD Maaseik voelt zich niet thuis Gdansk

Woensdag 16 januari 2019 om 20u30 Trefl GDANSK (POL) - VC GREENYARD Maaseik 3-1 (22-25 25-22 25-20 25-22) - scouting

Set 1: VC GREENYARD Maaseik liet zich niet uit zijn lood slaan door de bevreemdende sfeer in Gdansk. Cox scoorde het eerste punt magistraal, Baetens haalde zijn leepste blok-uit –ballen boven en Maan trof hoofdaanvaller Muzaj pal in het gezicht. Maar wat Timo Tammemaa deed, overtrof alles: tweemaal op rij viel zijn opslag via de netrand dood in het Poolse kamp: 6-9.

Maar Gdansk werd op zijn beurt wat door het geluk gediend, toen het met meer geluk dan wijsheid een paar ballen van de grond kon halen. Meer zelfs: een paar kleine missers van Jelte Maan dreven de thuisploeg naar 22-20.

Meteen daarop volgde het sleutelmoment. Een outsmash van Maan werd door de videochallenge gecorrigeerd: de bal had een Poolse pink geraakt. Geen 23-20, maar 22-21, en na heerlijk defensief werk van Dronkers scoorden, Tammemaa, Cox en Blankenau een drie-op-een rij voor 22-25.

Set 2: Gdansk reageerde als door een wesp gestoken en met bocks van Grzyb en Mijailovic stond het meteen 4-0. De time-out van coach Joel Banks verrichtte wonderen. Tammemaa klauwde terug naar 7-5, na een nieuwe kloof van 9-5 blockte Grozdanov wel een succesvolle remonte op gang. Jelte Maan frommelde zowaar listig bij 10-11 een eerste bonus op het bord: 10-11.

Onder impuls van de prima spelverdeler Janusz bouwde Trefl zijn voorsprong opnieuw uit tot vier punten: 20-16. Blocks van Tammemaa en nogmaals Grozdanov gaven nog een ietsepietsie hoop, maar linkshander Muzaj verzilverde met zijn 2m08 de tweede lokale setbal via de blokhanden van Jelte Maan: 25-22.

Set 3: Onze jongens beseften dat ze zich geen nieuw rampstart konden veroorloven en hielden in set drie gelijke tred tot 5-4. Een moeilijke opslagreeks van Niemiec zette GREENYARD Maaseik bij 9-5 opnieuw op achtervolgen.

Toen ook kapitein Grzyb (zijn naam betekent paddenstoel, maar met zijn 2m06 vindt hij er voorzeker geen enkele waarin hij kan wonen) met zware opslagen uitpakte, moest heel Maaseik het hoofd buigen: 18-11. Seppe Baetens smashte via het blok nog de netrandcamera vlak voor de scheids aan diggelen, maar dat leverde geen extra punten op. Twee video-challenges deden dat wel, net als een ace van Blankenau, maar ook dat volstond niet: 25-20.

Set 4: Ook in set 4 benutten Grzyb en Musaj hun lengte ten volle om Maan en Cox af te blokken. Bij 14-8 leek het kalf helemaal verdronken, maar GREENYARD Maaseik sloop langzaam dichterbij en met aces van Cox en Tammemaa stond het plots 18 gelijk.

Met invaller Jakubiszak gooide onze ex-bondscoach Anastasi nog eens 2m04 op het veld en dat loonde meteen. Zijn block en een paar mokers van Musaj leidden van 19-19 in één ruk naar 24-19. Op service van Maan redde GREENYARD Maaseik nog 3 matchballen, maar de vierde bezegelde het lot van onze Maaseikenaars: 25-22.