Superstunt in Maaseik!

<p>Foto ZUPP</p>

Woensdag 11 december 2019 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik – Zenit Kazan (RUS): 3-2 (20-25 18-25 25-23 25-22 20-18) - scouting

Set 1: Ook al hadden de Russen een trans-Atlantische reis vanuit Brazilië in de benen, toch koos coach Verbov voor zijn beste opstelling, op Earvin Ngapeth na. Dat betekende vooral veel lengte: op spelverdeler Butko (1m98) en hoekaanvaller Mikhailov (2m02) na, torenden de Kazan-spelers allemaal boven de 2m06 uit. GREENYARD daarentegen moest het stellen zonder hoofdaanvaller Lou Kindt, die op training een voetblessure had opgelopen. Dat belette Maaseik niet om via een ace van Jonas Kvalen de eerste voorsprong op het bord te gooien: 6-4. De reuzen Mikhailov en Sokolov namen evenwel het heft met enkele monsterlijke smashes en een paar veegballen over het lokale blok: 9-13.

Tot tweemaal toe hielp de videochallenge de Russen een handje bij opslagen op de achterkant van de Maaseikse baseline: 15-20. Met Semeniuk aan de opslag klauwde Maaseik terug: Maan en Kvalen zorgden bij 20-22 ei zo na voor de aansluiting. Het blok van Volvich (2m11) had evenwel het laatste woord: 20-25.

Set 2: Ook in set 2 lieten onze jongens zich niet onbetuigd. Ondanks een paar machtige opslagen van Mikhailov, hield Maaseik gelijke tred tot 6-7. Toen vonden Voronkov en vooral Mikhailov het welletjes: hun tussenspurt werd pas na 6-11 door Semeniuk afgebroken. Coach Joel Banks probeerde het tij te keren met Rasmus Nielsen als hoofdaanvaller, maar er was geen doorkomen aan het reuzenblok van de viervoudige Champions League-winnaar: 11-18. Ook Simon Peeters kreeg zijn kans en hij scoorde meteen na een spectaculaire receptie. Maar de Russische overmacht was te groot, zeker toen wereldvedette Ngapeth ook nog kwam opdraven: 18-25.

Set 3: Dronkers, Maan en Peeters kregen intussen steeds meer vat op het Russische opslabombardement en Nielsen haalde op zijn beurt zijn zwaarste servicehamer boven: plots stond het 9-6 voor Maaseik. Maar wie door Gazprom gesponsord wordt, heeft altijd nog wat meer energie in de tank en bij 13-13 was alles te herdoen. Met een heerlijke voetredding zette Jelte Maan onze jongens op weg naar 18-16 en zowaar 23-20. Ngapeth kwam depanneren en Sokolov serveerde Kazan weer op gelijke hoogte: 23-23. Semeniuk forceerde zowaar een setbal en Simon Peeters verraste de Russische receptie met een winnende floatservice: 25-23.

Set 4: Die felbevochten setwinst inspireerde onze jongens, met een sublieme kapitein Maan op kop, tot nog meer hoogstandjes. Tot 11-9 vond Jan Zimmermann telkens subliem de juiste afwerker. Maaseik knokte op leven en dood in verdediging en vond in money-time bij Kvalen een grandioze afwerker met een drie op drie: 25-22.

Set 5: Een ontketende Simon Peeters zette de Steengoed Arena in vuur en vlam bij 7-4, maar dat was zonder bomber Mikhailov gerekend, die in een ruk naar 7-9 serveerde. De ingekomen Folguera bood Semeniuk de kans op 12-12 en een Russische outsmash bracht GREENYARD op twee puntjes van een sensationele zege: 13-12. De eerste twee matchpunten gingen verloren, maar Jelte Maan redde op zijn beurt twee matchballen van de Russen voor hij zelf een derde Maaseikse kans forceerde. Maar het was wachten tot de vierde kans voor Kvalen de sensationele 20-18 op het bord timmerde.