Strijdvaardig GREENYARD recht rug tegen Turken!

<p>Foto CEV</p>

Woensdag 4 december 2019 om 15u30 Halkbank Ankara (TUR) - VC GREENYARD Maaseik 2-3: (25-20 25-23 27-29 20-25 10-15) - scouting

Jawel, je leest het goed. De mannen van coach Joel Banks wint een onwaarschijnlijke thriller na een 2-0 achterstaand op Turkse bodem.

Set 1: De eerste set in de nieuwe Champions League werd absoluut geen meevaller. Vooral blokkerend duwden dubbele meters Günes en Toy onze aanvallers met de neus op de feiten.

In een mum van tijd liep de thuisploeg vijf punten weg. Pas bij 16-10 kon Kvalen iets terugdoen met 2 aces op rij en Jan Zimmerman scoorde het eerste Maaseikse killblock. Dichter dan 18-14 raakten onze jongens evenwel niet: met een nieuw drieblok op kapitein Jelte Maan ging de eerste set verloren met 25-20.

Set 2: De tweede set bracht beterschap. Onze kapitein nam het voortouw en zorgde bij 7-9 voor een eerste kleine bonus. Lang hield die niet stand, maar Lou Kindt acete bij 11-13 de twee puntenkloof opnieuw op het bord. Onze receptie kreunde evenwel onder de zware opslagen van Toy en Gökgöz, zodat Zimmermann zijn middenmannen Semeniuk en Aganits niet voldoende kon bereiken.

Bij 19-18 schoot Kindt uit zijn krammen met een paar prima opslagen en een heerlijke verdediging. Kvalen en Maan werkten de kansen af: 20-23. Een out smash van Kvalen bracht opnieuw spanning bij 22-23, zeker toen daarna twee videochallenges in het nadeel van Maaseik uitdraaiden: 24-23. Gökgöz liet de kans niet liggen en zadelde Maaseik op met een zuur tweede set verlies.

Set 3: Twee-nul in de plaats van de wenkende één-één, het verschil was hemelsbreed. Maar met Folguera aan de pas zorgde Lou Kindt met een drie-op-drie voor 6-8. Intussen had kapitein Günes rood gekregen, en coach Atik geel, maar dat belette hen niet om bij de volgende drie punten doodleuk de beide refs te blijven belagen.

Wat hen met al hun onsportief gedrag niet lukte, kregen ze na 10-12 uiteindelijk toch voor mekaar door een serie onzuiverheden aan Maaseikse kant: 19-15. Eindelijk kwamen Aganits, Kindt en Kvalen aan blokken toe en zij stelden in een ruk naar 20-21. Maar ook dat volstond niet. Maan werkte een eerste matchbal weg, Halkbank verknalde er nog drie met foute opslagen, waarna Kvalen prima verdedigend werk omzette in 27-29.

Set 4: Ook set vier werd een gevecht op het scherp van de snee. Halkbank nam een blitzstart en trok zijn vroege driepuntenvoorsprong van 6-3 door tot 12-9. Kvalen – alweer ! – zette de achtervolging in met een ace. Eindelijk vond ook Semeniuk zijn beste blok en om Folguera vond plots in al zijn aanvallers goede afwerkers: over 15-16 bekroonde Semeniuk een beresterke set met 20-25.

Set 5: Op dat elan ging Maaseik door. Kvalen en een sterk serverende Semeniuk joegen in een ruk naar 2-7. Halkbank, kwam terug tot 6-7, maar opnieuw sloeg de rode motor aan. Opnieuw Kvalen, topscorer met 26 punten en Semeniuk, die het matchpunt voor zijn rekening nam, zorgden voor 10-15 en een schitterende 2-3 uitzege. Vier matchballen had Maaseik overleefd, maar de Turkse triomf smaakte heel zoet. (FrVR)