Samen sterk

Zaterdag 21 november '20 om 19u30 Lindemans Aalst - VC GREENYARD Maaseik: 1-3 (23-25 25-20 19-25 16-25) - scouting

Na enkele afgelastingen in zowel de vaderlandse competitie als in de Europese CEV cup, kon er op 21 november opnieuw gespeeld worden. En de affiche was niet de minste: Lindemans Aalst – VC GREENYARD Maaseik.

Beide ploegen begonnen vooral met veel goesting aan de eerste set, na toch weer een tijdje zonder wedstrijd. Maaseik kon als eerste een kloofje slaan naar 11-14.

Enkele mooie rally’s volgden. Esfandiar zorgde voor de 16-20 met een mooi shotje in het midden van het Aalstse plein, time-out bij de thuisploeg. De onderbreking van de thuisploeg leek te werken, via opnieuw 2 lang rally’s kwamen ze dichterbij bij 18-20. Coach Banks greep in met een time-out en een wissel, maar groter werd de kloof niet gelijk. De roodhemden kwamen echter niet meer in de problemen en via Lou Kindt werd de eerste set gewonnen met 23-25.

GREENYARD Maaseik ging verder op zijn elan in het begin van de tweede set. Na een kill-block van Javad en Stahl stond er 2-4 op de bordjes. De thuisploeg kwam echter gelijk terug en nam de voorsprong na maar liefst 3 bloks op Lou Kindt, 7-4.

De lange rally’s volgden elkaar opnieuw op en de teams waren aan elkaar gewaagd, 14-13 na een mooi blok van Esfandiar. Aalst was er niet mee gediend en schakelde een versnelling hoger. Met Smídl aan de opslag werd de kloof uitgediept tot 19-15, time-out bij coach Banks. Ex-Maaseikenaren Lecat en Van de Voorde maakten het hun ex-ploeg bijzonder moeilijk met enkele knappe services en een kill-block: 21-16. Aalst behield de voorsprong en won de tweede set met 25-20. De bordjes hingen gelijk.

Joel Banks gooide 3 nieuwe spelers het plein op in de derde set: Elias Thys, Jolan Cox en kapitein Jelte Maan moesten het verschil maken. De zet leek te werken, 4-6 nadat Martinez het 3-mansblok verschalkte met een listig balletje. Middenman Stahl zorgder ervoor dat de kloof nog een beetje groter werd met een opslagbom: 7-10.

Kapitein Maan zorgde ervoor dat de voorsprong behouden werd bij 10-14 met een knappe aanval in de diagonaal. De set vlotte snel via 13-17 en een geweldige 14-20 van Martinez. Maaseik kon de voorsprong behouden en haalde met 19–25 de derde set binnen.

De trend van de lange rally’s zette zich in de vierde set niet voort. Enkele rechtstreeks punten, waaronder straffe opslagen van Wout D’Heer, plaatsten 5-0 op de bordjes. Maaseik moest uit een ander vaatje tappen om terug in de juiste flow te kunnen komen. Een time-out van coach Banks bracht niet gelijk beterschap, tot Elias Thys het voortouw nam. Met een knappe aanval en vervolgens een ace zorgde hij voor 9-7. Jolan Cox nam die rol vervolgens over met een opslagreeks van maar liefst 7 kanonskogels: 10-14.

Over 12-16 ging het naar 15-19. Jolan Cox verscheen daarna weer aan de opslag, en hij flikte het opnieuw. Met enkele bommen stelde hij bij 16-22 de winst zo goed als veilig. Hij wou nog even verder blijven serveren en deed dat dan ook met opnieuw enkele bommen richting de receptie van de thuisploeg: 16-25 en de wedstrijd was gespeeld.

Een boost van formaat voor de Maaslanders: 1-3 winst op bezoek bij een rechtstreeks concurrent.

Volgende woensdag wacht al gelijk de volgende, niet minder belangrijke, wedstrijd. Op woensdag komt VBC Waremme op bezoek voor de kwartfinale van de Belgische beker. Allen terug op post achter ons scherm! (BrFr)