NOLIKO Maaseik haalt het in de STEENGOED Arena van een vechtend Haasrode Leuven

Zaterdag 23 september 2017 om 20u30 NOLIKO Maaseik – Haasrode Leuven 1-3 (25-20 32-30 25-18) - scouting

Nadat de sporttempel van NOLIKO Maaseik officieel omgedoopt was tot de STEENGOED Arena opende Jay Blankenau de wedstrijd vanaf de servicelijn. De match begon al meteen stevig. Een zeer lange rally gaf VH Leuven als eerst een kleine voorsprong bij 2-3. Spelverdeler Blankenau had het er niet op en speelde Maan en Rychlicki vervolgens compleet vrij: 5-3. Tammemaa zorgde met het blok voor de eerste technische time-out van de avond bij 8-7. Jay Blankenau diepte even na de time-out de voorsprong vlotjes uit dankzij een knappe ace, 12-9.

Het was ook met een driepuntenverschil, 16-13, dat de teams een tweede keer gingen rusten. Dankzij een ace van de jonge Est, Timo Tammemaa, nam Maaseik een serieuze optie op setwinst, 21-16. Die verwachting werd even later helemaal waar gemaakt. NOLIKO won de eerste set van het seizoen met 25-20.

In de tweede set gingen de Maaslanders verder op hun uitstekende elan. Al snel stond er dan ook 4-3 te lezen op de bordjes van de STEENGOED Arena. De voorsprong werd nog één tikkeltje groter bij de TTO: 8-6. De Leuvenaars kwamen even later uit het niets zeer sterk opzetten. Coach Banks werd bij een stand van 12-13 voor het eerst in de wedstrijd gedwongen om een time-out te nemen. Na een netroller van Christiaens doken de Brabanders zelfs met een al bij al ruime voorsprong de tweede verplichte rustpauze in, 13-16. De drie punten bleven op de borden staan, Tormans voor 15-18.

Kapitein Maan had genoeg van de achterstand. Blokkerend bracht hij NOLIKO terug tot op één punt. Rychlicki bracht Maaseik terug op gelijke hoogte bij 20-20 dankzij een ace. Vanheyste maakte zijn eerste optreden aan de service bij 22-22, maar werd daarna terug gewisseld voor middenman Mijatovic. Leuven gaf allesbehalve op en dankzij een mindere receptie bij Maaseik kwam het zelfs als eerste op setpunt bij 23-24. Maan blok uit maar net daarna ook met de misser, 24-25. De spanning was te snijden maar daar maakte Rychlicki een einde aan. Na een knappe pas van Blankenau plaatste hij het eerste setpunt voor Maaseik op de bordjes, maar zonder succes. De set bleef maar aanslepen zonder ontknoping, 28-28. Tot er ene Jolan Cox zijn blok optrok. Hij plaatste de 32-30 op de scoreborden.

De man die het laatste punt van de vorige set maakte, opende ook de score in de derde set: 1-0. Coach Banks had zijn spelers aangevuurd om de touwtjes van de wedstrijd terug in handen te nemen. Die tactiek bleek te werken want NOLIKO ging met het beste gevoel rusten: 8-6. Cox hield de motor aan het draaien bij 11-8 na een knappe aanval. Sighinolfi kwam in voor Mijatovic maar mocht al meteen gaan rusten bij 16-13. Coach Banks gaf Dumont ook nog speelminuten. De kloof groeide onder leiding van Jolan Cox steeds een beetje meer tot 20-16. De Brabanders kwamen nog opzetten met een slotoffensief maar Maaseik blijf er koel onder. Via 20-17 en 23-18 stond al snel de eerste matchbal op de bordjes. NOLIKO Maaseik won de derde set na een ace van Jelte Maan met 25-18. De eerste drie punten van het seizoen waren een feit.