Net niet maar NOLIKO Maaseik laat Trentino zweten in eigen huis

Woensdag 28 februari 2018 om20u30 TRENTINO Diatec - NOLIKO Maaseik: 3-1 (25-16 29-27 24-26 26-24) - scouting

Nog voor de match begon, had Zaksa Kedzierzyn zijn thuismatch tegen Arkas Izmir al met 3-0 gewonnen. De Polen waren daarmee zeker van groepswinst, zodat Trentino en NOLIKO Maaseik onder elkaar moesten uitmaken wie tweede zou worden in poule E.

Vooraf waren er ook enkele vraagtekens rond Kamil Rychlicki: de Poolse Luxemburger was dinsdagavond ziek geworden en was een paar kilo verloren tijdens zijn dagje in Trento. Hij begon logischerwijze op de bank.

Intussen had ook PAOK Saloniki, met Matthias Valkiers meestal op de bank, thuis met 3-1 gewonnen van het Finse Sastamala, met aan de pass Mikko Esko. Daardoor eindigde de Griekse ploeg met 8 punten in zijn poule. Dat was er al een meer dan Maaseik, maar met slechts 2 zeges, tegen 3 voor NOLIKO, kon het Maaseik niet voorbijsteken in de algemene stand van alle poules samen.

Set 1: Coach Lorenzetti liet niets aan het toeval over en pakte uit met zijn allersterkste bezetting. En dat ondervond NOLIKO Maaseik meteen. Just Dronkers en Nicolas Bruno deden het nochtans prima in de receptie ondanks een Italiaans opslagbombardement.

Maar Jelte Maan en Bruno raakten niet door het Trentijnse blok: 8-4. Gelukkig scoorden Tammemaa en Mijatovic in het midden wel en Jelte Maan trok Maaseik weer in het spoor van Trentino: 10-9.

Maar na 11-10 ging het snel. Lanza serveerde keihard, blokkeerders Eder, Zingel en Kozamernik trokken het ene killblock na het andere op: liefst 7 stuks in die eerste set, die via 17-11 naar 25-16 vloog.

Set 2: Het was tijd om uit een ander vaatje te tappen: Jolan Cox begon te scoren en op hun buurt trokken de Maaseikenaren plots een drietal geslaagde blocks op. Over 6-8 verscheen er bij 7-11 zowaar een bonus van vier punten op het bord.

Onder impuls van Vettori smolt die als sneeuw voor de zon, Gianelli blokte naar de gelijkmaker bij 13-13. Joel Banks kreeg dan de hele zaal over zich heen toen hij met een challenge de 18-19 afdwong.

Bij 23-24 kwam de setwinst zelfs heel dichtbij, maar Trentino's middenmannen Eder en Kozamernik boorden de Maaseikse hoop de grond in. Cox redde nog een setbal, maar Vettori blokte raak voor 29-27.

Set 3: Joel Banks gooide dan maar een halve nieuwe ploeg op het terrein met Sighinolfi, Gevert en Rychlicki. Met een gloeiende ace dacht Eder set drie snel in een beslissende plooi te leggen, maar NOLIKO Maaseik krabbelde terug na de vroege 7-3.

Eder acete nog eens, ditmaal naar 14-10. En opnieuw gaven de Maaseikenaars zich niet gewonnen. Prima opslagen van Gevert en een blok van Maan brachten onze jongens zelfs voorop bij 19-20 en Rychlicki dwong opnieuw setbal af bij 23-24.

Met een block van Tammemaa versierde onze jongens de verdiende setwinst: 24-26.

Set 4: Ook in set 4 toonde NOLIKO Maaseik veerkracht. In een mum van tijd turnden Gevert, Tammemaa en Rychlicki een achterstand van drie punten om in een 8-10-voorsprong. Tammemaa acete er nog een schepje bovenop voor 14-17.

Bij 19-19 was alles te herdoen, maar Gevert schudde een heerlijke ace uit zijn mouw voor 20-22, een drieblok op Rychlicki joeg de spanning weer ten top: 23-23. Kamil dwong een setbal af, Kozamernik smashte die weg. Een blok van Vettori keerde de rollen om en de Kroatische ref stak Trento een handje toe door de redding van Blankenau op matchbal op de grond te beoordelen: 26-24.