Moeilijk start na winterstop

<p>Foto Bart Vandenbroucke</p>

Zaterdag 18 januari 2020 om 20u30 Knack Roeselare - VC GREENYARD Maaseik 3-0 (25-19 25-19 25-21) - scouting

Voor de eerste wedstrijd van 2020 mocht VC GREENYARD Maaseik gelijk het land doorkruisen, tegenstander van dienst was namelijk Knack Roeselare.

Maaseik stond op de tweede plek met slechts één puntje voorsprong op de West-Vlamingen. Met het oog op de volgende fase van de competitie waren enkele punten op verplaatsing zeer mooi meegenomen.

De thuisploeg startte met Walsh, Fasteland, Verhanneman, Jansen Vandoorn, Tuerlinckx, Fragos en libero Deroey.

Coach Banks ving de wedstrijd aan met Maan, Zimmerman, Aganits, Kvalen, Nielsen, Semeniuk en libero Dronkers.

De openingsfase was voor de thuisploeg. Na een blok van Fragkos op Kvalen stond er 6-3 te lezen op Schiervelde. Een ace van Semeniuk gevolgd door een ace van Maan zorgde voor de remonte bij 11-10. Maar richting het einde van de set toe ging de foutenlast bij de Maaslanders terug de hoogte in. Maan besloot in het blok en na een lijnfout van Kvalen stond het 19-15, time-out bij Maaseik. De bezoekers konden nog enkele puntjes scoren maar de eerste set werd gewonnen door de blauwhemden met 25-19.

Maaseik moest sterker aan de tweede set beginnen wou het punten meenemen uit Roeselare. Coach Banks behield het vertrouwen in zijn basisploeg, maar ze kregen niet echt vat op het team van kapitein Tuerlinckx. Hij nam zijn troepen mee op sleeptouw van 8-4 naar 12-8, het kloofje was gemaakt. Maan probeerde het één en ander te forceren maar de foutenlast werd daardoor te hoog, 18-12 nadat hij in het blok besliste. De roodhemden speelden vervolgens vlot mee maar konden de kloof niet meer dichten. Via 22-17 werd de set beslits bij 25-19.

Het was nu of nooit voor de landskampioen, dat hadden de spelers ook geweten. Voor het eerst kon een voorsprong uitgebouwd worden naar 4-7. Kapitein Tuerlinckx had er geen vertrouwen in en haalde zijn goed rechter daarop meermaals boven. Uiteindelijk rendeerde dat en was de voorsprong van Maaseik zo omgebogen in een achterstand: 13-14. Peeters kwam vervolgens Nielsen vervangen maar ook hij kon zijn team niet terug op voorsprong brengen, 18-15. Coach Banks vloog nog in een time-out maar de West-Vlaamse flow viel niet te doorbreken. Na een ace van Fragkos verscheen er 20-16 op de borden. Thys gaf nog even tegengas bij 21-19 maar dat loonde niet. Folguera besliste de wedstrijd door zijn opslag in het net te laten belanden.

De eerste wedstrijd van 2020 kon dus niet gewonnen worden, maar natuurlijk volgen er nog meer dan genoeg in de komende weken en maanden.

Eerstvolgende wedstrijd zal komende vrijdag (!) doorgaan in onze eigen STEENGOED Arena. Supporters op post voor de derby tegen de Noord-Limburgers van Achel! (BrFr)