Met twee benen in 26e finale BvB

<p>Foto Jos Franssen</p>

Zaterdag 6 februari '21 om 19u30 Lindemans Aalst - GREENYARD Maaseik 2-3 (25-23 22-25 20-25 25-22 7-15) - scouting

Op de eerste zaterdag van februari mocht Maaseik voor de tweede keer dit seizoen de verplaatsing maken naar Sportcentrum Schotte. Daar wachtte Lindemans Aalst hen op, dit maal voor de terugwedstrijd in de halve finales van de beker van België. De Maaslanders hadden de eerste wedstrijd met vlotte 3-0 cijfers over de streep kunnen trekken, 2 sets volstonden dus voor een plaatsje in de finale.

De thuisploeg nam begon aan de wedstrijd met de rug tegen de muur, en dat zorgde voor de nodige vechtlust. Maaseik had het knaplastig, en werd op achtervolgen aangewezen bij 22-19. Kapitein Maan zorgde nog voor 23-23 maar het was Aalst dat uiteindelijk aan het langste eind trok, 1-0.

Coach Banks was er niet gerust op, en gaf zijn jongens de nodige peptalk om straffer voor de dag te komen in de tweede set. Bij 16-18 ontbond Jolan Cox zijn duivels en dat zorgde voor een geruststellend kloofje. Na enkele knappe rally’s stond er 22-25 en 1-1 te lezen op de bordjes. Maaseik was één set verwijderd van de finale.

En dat mocht niet meer mislopen. Kapitein Maan wou voor het eerst in 3 seizoenen terug naar Antwerpen en nam zijn team mee op sleeptouw. Javad en Martinez, die op het einde van de vorige set was ingevallen, sprokkelden enkele aces bij elkaar waardoor Maaseik als een trein door de set raasde. Over 6-13 ging het naar 8-18. Mitch Stahl trok op het einde van de set enkele muurtjes op voor 14-21. De set werd uiteindelijk gewonnen met 20-25. De bus naar de Lotto Arena mocht geboekt worden!

In set 4 kon coach Banks enkele wisselspelers het veld in sturen. Halverwege de set stonden zo Thys, Espeland, Kindt en Mc Cluskey tussen de lijnen. Het zag er lang naar uit dat Maaseik de wedstrijd met 1-3 ging binnenhalen, maar daar dacht Aalst anders over. Kindt raakte enkele keren niet meer voor bij het Aalstse blok, en de set was plots gedaan: 25-22.

De jongkies waren er echter gebrand om hun vel duur te verkopen en de wedstrijd koste wat kost te winnen, en zo geschiedde. Met Thys aan de service werd er een geweldige kloof opgebouwd, er werd gewisseld bij 0-8. Vervolgens gingen de punten op en neer en na nog enkele knappe punten van onder andere Thys en Espeland werd de set gewonnen met 7-15.

Ondanks een ietwat moeilijkere start kon de kwalificatie voor de finale vrij snel op zak gestoken worden, wat de nodige kansen bood aan heel wat wisselspelers.

De roodhemden mogen zo op 21 februari naar de Lotto Arena in Antwerpen, waar bekerhouder Roeselare te wachten staat. Spektakel verzekerd! (BrF)