Met opgeven hoofd uit Europa

<p>Foto ZUPP</p>

Woensdag 15 februari ’23 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik - Knack Roeselare 3-0 (25-23 28-26 28-26 GLS 15-17) - scouting

Van bij het eerste punt ging het hard tegen hard in deze nieuwe ‘Clasico’. Ferre Reggers vond eerst exact de achterlijn, daarna snoeihard de driemeterlijn. Maar Roeselare stond alweer op zijn scherpst, met vooral Coolman in een glansrol: 7-7. De Est Tammearu pakte evenwel uit met drie van zijn zwaarste opslagen: 7-10.

Bij 9-13 leek de West-Vlaamse favoriet al het ruime sop te kiezen. Dat was zonder Sakis Protopsaltis gerekend. Zijn opslagreeks stelde Vanker in staat om Reggers driemaal op rij ideaal aan te spelen: 13-13.

Opposites Kukartsev en Reggers vochten een nek-aan-nek uit tot 18-18. Het moment van Reggers om zowel Tammearu als Kukartsev op een machtig killblock te trakteren: 20-18. Sakis trok door naar 22-19, maar de ingekomen Ahyi bracht zijn ex-ploeg met een blok op Bartos weer even in de problemen: 22-21.

Reggers scoorde zowaar zijn tiende punt met een plaatsbal, al moest de videocheck daarvoor tussenkomen: 24-22. Setbal 1 ging nog de mist in, maar bij nummer twee trof Treial wel raak: 25-23.

Henri Treial begon set twee zoals hij de eerste beëindigd had: met een knal door het midden.

Maar ook wat later herhaalde zich het scenario van set één: Maaseik liet zich op drie foutjes betrappen en de West-Vlamingen profiteerden voluit: 5-9. Maar Ferre Reggers zette zijn glansprestatie dik in de verf met vier prachtopslagen: 11-11, met een gelijkmaker via Bartos.

Dit keer kon Maaseik zijn remonte niet doortrekken. Verhanneman gaf heel fair (net als Bartos in Roeselare) een superlichte touché toe en hij werd voor die eerlijkheid beloond: meteen daarop trok de Knack-kapitein met twee aanvallen door naar 12-16.

Na 15-19 deed Reggers met een nieuwe ace de hoop weer opflakkeren. Coolman besliste er anders over met een blok op Bartos: 17-21. Fasteland versierde drie setpunten bij 21-24. Kukartsev verknalde de eerste met een alles-of-niets-opslag, Sakis serveerde beter: Bartos kon afwerken: 23-24. En toen Kukartsev kans drie verkwanselde, steeg de spanning ten top: 24-24. Bartos redde nog een vierde setpunt, voor Reggers de 2200 kijkers in extase bracht: 26-25 en met een ace zowaar 28-26.

Nog één setje hadden onze GREENYARD-jongens nodig om de Golden Set af te dwingen en ze hadden goed begrepen dat ze Roeselare daarvoor niet weer vier punten mochten laten uitlopen. En opnieuw bewezen ze dat ze niet moesten onderdoen voor de West-Vlamingen. Geen speld was er tussen beide teams te krijgen tot 18-18. Verhanneman bracht zijn team met een listige ace op 18-19, Tammearu benutte een schaarse counterkans voor 19-21.

Opnieuw beenden Treial en Reggers (ace ! en smash) bij: 22-21. Onze Leuvense tiener trok zijn festival gewoon door naar 24-23, maar de smash van Sakis bij het eerste matchpunt strandde in een drieblok en bij matchbal twee knalde Bartos onbegrijpelijk out.

Ook de derde kans volstond niet: Sakis peerde zijn service uit. Nummer vier was wel raak door een netfout van D’Hulst: 28-26.

Wat niemand voor mogelijk hield, was een feit: 3-0 voor Maaseik en een Golden Set moest beslissen.

De spanning steeg ten top. Kukartsev, drie sets lang prima in toom gehouden, stak een tandje bij, maar om beurten scoorden Treial, Reggers, Bartos en Sakis: 5-5.

Tammearu straft een mindere Maaseikse receptie af voor 5-7. Opnieuw zorgde Reggers met een prima opslag voor de gelijkmaker en Treial blokte naar 8-7 voor de kantwissel.

Bij de volgende rally bezeerde D’Hulst zich ferm aan de reclameborden, maar net daarna verraste Sakis Coolman zowaar met een middenblok: 10-8.

Voor een keertje kreeg Knack een smash van Reggers verdedigd en de straffe service van Tammearu noopte Sakis tot een aartsmoeilijke aanval. Afgeblokt en 10-11. Onder druk plooide ook Reggers met een outsmash: 10-12 en 11-13.

In drie sets had Maaseik met heel veel vechtlust een achterstand opgehaald, en ook ditmaal slaagden ze daarin: 13-13.

Tammearu versierde evenwel het matchpunt. Sander Depovere kwam daarvoor serveren, pas na een videocheck bleek die out. Fasteland zorgde voor Knacks tweede kans, maar ook Verhanneman faalde aan service: 15-15.

Bertini gokte met Hetman, maar ook hij miste zijn opslag nipt. En toen gebeurde het onwaarschijnlijke: Bartos blokte Kukartsev af, de bal botste op diens rug en vandaar over het net aan Maaseikse kant op de grond: 15-17. Onwaarschijnlijk, wat een anticlimax.