Met het vuur aan de schenen

<p>Foto Bart Vandenbroucke</p>

Zaterdag 22 februari 2020 om 20u30 Decospan Menen - VC GREENYARD Maaseik 3-2 (25-22 25-21 23-25 20-25 16-14) - scouting

Na de prestige-overwinning tegen het Poolse Jastrzebski mochten de Maaslanders op zaterdag 22 februari opnieuw aan de slag in de vaderlandse competitie. In een volgende fase van de Euromillions Volley League kwamen de Maaslanders uit tegen Decospan Menen. Opdracht? 2 keer winnen in een ‘best of 3’ om de kwalificatie voor de final 4 af te dwingen.

De thuisploeg startte met Schouten, Sinnesael, Rotty, Colson, De Vries, Ver Eecke en libero Vanneste. Coach Banks toverde Wojick, Kvalen, Aganits, Nielsen, Semeniuk, Zimmermann en libero Dronkers.

Hoewel de ‘hel van Mjiende’ dit seizoen op een lager pitje leek te branden, werd zaterdag het tegendeel bewezen. Na een zeer gelijkopgaande set gooide Sinnesael met een ace de vlam in de pan: 19-16. Nielsen knokte Maaseik langszij met een knappe opslagreeks bij 22-22 maar opnieuw kon de thuisploeg even extra hard het gaspedaal indrukken. Einduitslag in de eerste set werd 25-22.

In de tweede set gingen de West-Vlamingen door op hun elan. Maaseik had het moeilijk en coach Banks werd bij 16-10 gedwongen tot een wissel, Peeters voor Nielsen. Teppan, die gestart was ten kosten van Wojcik kon enkele malen zijn voorhamer bovenhalen maar zonder al te veel succes. De thuisploeg ging door over 18-14 naar 23-18 en haalde even later bij 25-21 ook de tweede set binnen. GREENYARD Maaseik zat in de problemen.

Joel Banks had geen zin om op achterstand te komen in de ‘best of 3’ en trakteerde zijn spelers op een fikse uitbrander. Met het nodige effect want zijn spelers kwamen gretig het veld op en liepen uit bij 10-14. De thuisploeg vocht punt voor punt terug en onder luid gejuich kwam het bij 19-20 tot op één punt van Maaseik. Wojcik, die halverwege de set terug kwam opdraven, zorgde met enkele knappe aanvallen dat Menen niet meer terug kon komen. 23-25 en 2-1.

Vanaf het begin van de vierde set liet Maaseik zien tot wat het in staat was, goed volleybal brengen. De ingevallen Peeters haalde zijn beste niveau en bedankte Zimmerman voor zijn passen meermaals met een knap punt, 7-12. Aganits stond als een muur in het midden en zorgde er met enkele blocks voor dat de kloof op de bordjes bleef staan. De Maaslanders wonnen de set met 20-25 en dwongen een tiebreak af.

In die vijfde set leek het evenwicht totaal hersteld, de gelijke standen volgende elkaar op. Van 2-2 naar 6-6 en 10-10. Colson, ex-Maaseik en later man van de match, zorgde voor een eerste kloofje bij 12-10. Dat bleek genoeg om een eerste wedstrijdbal af te dwingen, maar die werd gekeerd door knap spel van de bezoekers. Time-out bij Menen. De thuisploeg kwam onder luid gejuich terug het plein op, dwong een tweede matchbal af en greep gelijk hun tweede kans. 16-14 en 3-2 voor Menen.

Een zure nederlaag voor Maaseik dat nu nog steeds twee keer moet winnen om de final 4 te halen van de Euromillions Volley League. Beide confrontaties zullen gespeeld worden in de Steengoed Arena, dus supporters: u weet wat te doen de komende twee zaterdagen.