Kwiek GREENYARD Maaseik sterk van start

<p>Foto Bart Vandenbroucke</p>

Zaterdag 27 februari '21 om 19u30 Decospan Menen - GREENYARD Maaseik

0-3 (21-25 20-25 18-25) - scouting

Op de eerste speeldag van de play offs mochten de Maaslanders gelijk richting de ‘hel van Mjiende’. Eén van de lastigste verplaatsingen van het seizoen, al is dat dit jaar (om de gekende redenen) iets ‘simpeler’ zonder publiek.

Frank Depestele stuurde Vanneste, Stuer, Sinnesael, Colson, Lankinen, Lapkov en 2 libero’s (Ver Eecke en Bille) het veld op bij aanvang van de wedstrijd.

Coach Banks startte met dezelfde 6 spelers als afgelopen woensdag in Rusland, op de spelververdeler na: Martinez, Cox, Stahl, McCluskey, Maan, Verhees en libero Dronkers.

GREENYARD Maaseik begin zenuwachtig aan de wedstrijd waarop Menen gelijk een kleine voorsprong bij elkaar sprokkelde: 3-1 en 9-6. Halverwege de set nam Cox het voortouw om die achterstand om te buigen naar een voorsprong, 10-11 na een knappe ace van de hoofdaanvaller. Stahl met het blok voor 12-15, maar Menen kon even later (vooral dankzij een vlot scorend midden departement) terug op gelijk hoogte komen: 19-19. Een sterk offensief zorgde ervoor dat de Maaslanders toch opnieuw een kloofje konden slaan. McCluskey met het kill block voor 21-25.

In de tweede set verliep het begin een pak vlotter voor de bezoekers. Martinez en Maan trokken de kar vanop de hoek en zorgden voor 5-7. Cox even later met een knaplastige opslag, gevolgd door een ace en de kloof werd weer wat groter: 6-11. De thuisploeg kwam dankzij hoofdaanvaller Lapkov nog aansluiten, maar bij 13-16 leek Maaseik al aan het langste eind te zullen trekken. En zo geschiedde. De tweede set eindigde op 20-25.

De Maaslanders waren van plan om het in 3 sets af te maken, en dat kon je gelijk zien in het begin van de derde set. Over 4-4 liepen ze uit naar 7-11. Onder impuls van kapitein Maan en een goed verdelende McCluskey stoomde de Limburgse trein door de derde set. De voorsprong kwam niet meer in het gevaar en zo eindigde bij 18-25 zowel de derde set als de wedstrijd, klus geklaard.

Ondanks de spelverdelers wissel speelden de roodhemden een zeer solide openingswedstrijd van de play offs. Een broodnodige zege, na 2 verloren wedstrijden in 4 dagen tijd. De volgende top-affiches laten echter niet lang op zich wachten. Woensdag komen de Russen van Zenit St Petersburg op bezoek en 4 dagen later komt Knack Roeselare dan weer langs voor de 2e wedstrijd van de final 4. Veel volleybal, zo zien we het graag! (BrF)