Knap weerwerk

<p>Foto CEV</p>

Woensdag 8 februari ’23 om 20u30 Knack Roeselare - GREENYARD Maaseik 3-1 (25-23 20-25 25-23 25-23) - scouting

Zoals verwacht probeerde Roeselare van begin af aan zijn wil op te dringen en bij 7-4 leek het erop dat Stijn D’Hulst zijn team meteen gelanceerd had. Vooral hoofdaanvaller Kukartsev deed onze jongens pijn.

Maar een bok van Protopsaltis op de Argentijn en een tipje van Vanker luidden de remonte in. Fornes bracht de Knack-receptie in de problemen, zodanig dat Fasteland en Kukartsev zich op foutjes lieten betrappen: 11-13.

Met Kukartsev aan service keerde het tij snel: 15-13. Treial antwoordde met een prima midaanval en nadat Bartos een eerste ace in het achterveld dropte, deed Treial nog beter met twee servicewinners op rij: 17-19.

Sakis Protopsaltis diepte die kleine bonus zelfs uit tot 17-20. Lang bleef die voorsprong niet op het bord. Met een spectaculaire redding bediende Deroey ongewild Kukartsev op maat: 20-20.

Opnieuw zorgde Protopsaltis voor wenkende setwinst bij 20-22. Daar oordeelde Tammearu anders over. Met zijn zwaarste service dwong hij twee drieblock-situaties af. Ferre Reggers kreeg de rekening gepresenteerd door Kukartsev: 23-22.

Coolman zette het orgelpunt met een pracht ace in het uiterste hoekje: 25-23.

Ondanks het jammerlijke verlies op het eind van set één, hadden onze jongens één ding begrepen: Roeselare was niet meer zo onbereikbaar als in de maand december.

Aanvankelijk kregen ze dat niet op het scorebord uitgedrukt, omdat Bartos na een lijnsmash een tweede smash nipt afgekeurd zag door de videocheck.

Maar toen ons blok ook Kukartsev geregeld afremde, drukten Protopsaltis en een groeiende Reggers door naar 10-13. Fornes vrijwaarde die voorsprong tot 16-19. Meer zelfs onze Spanjaard trakteerde zijn ex-ploegmaats op een kill-block voor 16-20.

Coach Vanmedegael gooide Ahyi in de strijd voor een zware opslag en die kwam er ook. Maar Martin Perin stond pal: 17-21.

Stijn D’Hulst had meer geluk, want hij zag zijn service via de netrand op de grond duiken: 19-21. Reggers herstelde de voorsprong met een smash en een ace: 19-23. Zijn volgende bom gaf Protopsaltis de 19-24 op een schoteltje. Bartos rondde af : 20-25.

Ook set drie werd een nek-aan-nekrace tot 12-12. Pas toen Verhanneman tweemaal keihard uithaalde vanop de opslaglijn, verschenen er voor het eerst twee punten verschil op de tabellen. Coolman dwong met een kill-block op Bartos (16-13) coach Bertini tot een time-out.

Dat pakte wonderwel uit: Sakis pakte uit met drie verschroeiende opslagen, twee waren goed voor een direct punt, de derde leidde via Bartos naar 16-17.

Met een magnifieke eenhandspass trok Stijn D’Hulst zijn team weer op voorsprong bij 20-19. Reggers en Fornes trokken onze jongens weer op gelijke hoogte: 23-23.

Het moment waarop de ref een smash van Kukartsev out beoordeelde. Roeselare vroeg challenge, Bartos stak de hand uiterst sportief op: 24-23.

Daar eindigde de hoop van onze jongens, want Coolman had alweer het laatste woord, ditmaal met een blok op Reggers: 25-23.

De Argentijn Kukartsev, in de derde set absolute uitblinker met een 8 op 10 in aanval, poeierde meteen raak in set vier, als wilde hij snel komaf maken met onze Greenyard-jongens: 5-2. Dat was buiten Bartos en Reggers gerekend, die een verlengstuk gaven aan de prima defense van Protopsaltis en Perin: 7-8.

Meer zelfs: Bartos zorgde voor een driepuntenkloof midden in de set: 13-16 na een machtig killblock. Reggers deed er nog een schep bovenop voor 16-20, maar zag de kans op 16-21 afgeblokt door Coolman.

Doodjammer, want bij zijn volgende opslag vond Tammearu de achterlijn, en achtereenvolgens Coolman en Kukartsev blokten Sakis af: in plaats van vijf punten verschil stond het plots gelijk: 20-20.

Sakis haalde nog even zijn gram tot 21-22.

Dat volstond niet: Kukartsev stuurde de Knackies met een ace over 23-22 naar… alweer 25-23 en 3-1. Of toch niet. De ref had een touché gezien bij de smach van Verhanneman. Maaseik vroeg videocheck. Vergeefs: de bal had één vingertje van Treial gestreeld.

Knack ROESELARE: D’Hulst 2, Verhanneman 7, Fasteland 9, Kukartsev 27, Tammearu 14, Coolman 7. Libero: Deroey. Kwamen in: Ahyi, Leite.

GREENYARD Maaseik: Protopsaltis 21, Fornes 13, Reggers 21, Bartos 15, Treial 7, Vanker 1. Libero: Perin. Kwamen in: Cox, Hetman.