GREENYARD Maaseik recht de rug!

Woensdag 30 november ’22 om 19u00 Lindaren Volley AMRISWIL (SUI) - VC GREENYARD Maaseik 2-3 (29-27 25-18 22-25 22-25 19-21) - scouting

Zo zwak hebben we Maaseik dit seizoen bij momenten helaas nog niet zien spelen. Bij de Zwitserse landskampioen Amriswil kwamen we in de heenmatch in de 1/8ste finale voor de CEV-cup terecht 2-0 achter na een slappe vertoning. Maar met veel vechtlust, onder aanvoering van kapitein Cox, voltrokken onze jongens drie mirakels: zowel in set drie (22-20) als set vier (18-13) wenkte een zware nederlaag en in de tiebreak moesten we twee matchpunten redden. Maar op het eind stond er 2-3 op het bord.

Coach Bertini koos ervoor om met Ferre Reggers als hoofdaanvaller te starten en Elias Thys behield zijn plek in het midden. Al snel werd duidelijk dat onze jongens geen cadeaus zouden krijgen van de thuisploeg. Een blok van Vanker en een venijnige opslag van Treial leidden wel naar de eerste bonus bij 4-6, maar na een ace van Von Burg viel alles te herdoen. Zeker omdat we de Zwitsers al vier opslagmissers hadden cadeau gedaan bij 12-12.

Opnieuw serveerde Treial bij 12-14 een kleine bonus op het bord, opnieuw glipte die snel door de vingers van onze receptie. Derde keer, goede keer, dacht Sakis Protopsaltis, toen hij bij 15-17 een ace uit zijn mouw schudde voor 15-18.

Maar ook die drie punten gingen snel verloren en bij 22-22 diende zich een spannende ontknoping aan. Reggers tipte naar 23-24, Sakis serveerde alles-of-niets, nipt out. Reggers en Bartos versierden twee nieuwe setballen,maar ook die volstonden niet. Integendeel, Imhoff bracht Amriswil voor het eerst op voorsprong bij 27-26 en bij de tweede kans voor de thuisploeg smashte Sakis nipt out: 29-27.

De thuisploeg rook bloed, zeker toen ze in set twee hun eerste blokpunt scoorden en naar 10-7 doorstootten. De frustratie bij onze jongens groeide, zeker toen de ref als enige een touché zag bij een outsmash van Wendt.

Diezelfde Wendt, ex-Aalst, bleef er lustig op los timmeren en de Egyptenaar Abouelsoud gooide er nog een ace bovenop voor 17-12. Tijd om Jolan Cox in te brengen, maar ook die werd bij zijn eerste aanval door ex-Maaseikenaar Höhne afgeblokt: 21-15. De kopjes gingen naar beneden, Amriswil freewheelde naar 25-18.

Alarmfase rood, zo besefte onze Italiaanse coach. Met een donderspeech en Fornes in de plaats van Thys probeerde hij het tij te keren. Imhoff en Wendt van hun kant maakten hun intenties meteen duidelijk met een killblock op Sakis: 2-0. Bij 7-5 kwam de kentering met Jolan Cox aan de opslag. Treial blokte zowaar naar 10-13. Helaas, de jonge spelverdeler Egger bleef zijn aanvallers prima aanspelen, terwijl Vanker onze powerboys maar sporadisch vond: 13-13. Protopsaltis wees de weg naar 13-16, maar ook die drie punten smolten weg als sneeuw voor de zon: 17-17. Het kon alleen maar erger bij 22-20. Op de rand van de afgrond brachten twee aanvallen van Sakis weer hoop (22-22) twee moeilijke opslagen van Treial en een block van Fornes deden al wat rood was een zucht van verluchting slaken: 22-25.

Fornes ging op zijn elan door met een nieuw killblock en bezorgde Maaseik met een vroege 0-3 de ideale uitgangspositie in set vier. Maar heel snel zakte het niveau weer, alleen Cox sprokkelde nog puntjes: 12-9. We zullen nooit weten of Sakis zijn kracht in zijn lange haren zat, maar de kappersbeurt die hij vorige week onderging leek hem geen goed gedaan te hebben. Pas na 13-9 vond hij even zijn venijnigste side-out plus een kill-block terug: 13-13.

Het leek slechts uitstel van executie. Met liefst vijf kill-blocks (twee op Cox, driem op Sakis) stormde de blauwe thuisploeg naar een comfortabele 18-13.

Wat toen volgde, was een ongelooflijke comeback…. Fornes luidde die in met een killblock, Treial deed het zelfde voor 20-21. Cox sleepte ons team erdoor, Protopsaltis blokte opnieuw 22-25 op de tabellen. Een mirakel was geschied.

Voor Amriswil was dit geen nieuwe situatie: hun twee vorige Europese thuismatchen waren geëindigd in een tiebreak, die tegen Partizan Belgrado ook al nadat ze 2-0 (en 17-10 in set drie) uit handen hadden gegeven.

Ditmaal werd het een nek-aan-nekrace tot het bittere einde, ook al omdat we twee uitlopers naar 1-3 en 7-9 niet konden verzilveren. Integendeel: de Zwitsers profiteerden optimaal van hun betere service (zij misten er 13, wij 24 !) om bij 12-10 een hand uit te steken naar de zege. Sakis trok nog een keertje gelijk: 13-13. Twee matchballen moesten Cox nog wegvegen, tot hij hoogstpersoonlijk het killblock plaatste voor 15-16. Vijf matchballen hadden we nog nodig in een bloedstollend slot, voor Cox himself het orgelpunt plaatste bij een onwaarschijnlijke 19-21. (FrV)

GREENYARD Maaseik: Treial 14, Vanker 4, Protopsaltis 20, Reggers 8, Thys 2, Bartos 19. Libero: Ottevanger. Kwamen in: Cox 17, Fornes 6, Aloisi.

Lindaren AMRISWIL: Von Burg 12, Egger 2, Höhne 16, Imhoff 7, Wendt 33, Abouelsoud 12. Libero: Diem.   Kwamen in: Ouyachi, Messerli, Schedl.