Een ronde verder in de CEV Cup

<p>Foto ZUPP</p>

Woensdag 14 december ’22 om 20u30 GREENYARD Maaseik – Lindaren Amriswel (SUI) 3-0 (25-15 25-14 25-18) - scouting

De teurgmatch in de 1/8e finales van de CEV-cup is voor GREENYARD Maaseik uitgedraaid op een gezondheidswandeling. De Zwitserse kampioen Lindaren Amriswil, door enkele blessures verzwakt, bood amper weerwerk aan onze jongens.

De vlotte 3-0 volstond ruimschoots voor een plaats in de volgende ronde, de zogeheten play-offs. Daarin treffen de jongens van kers vers vader Fulvio Bertini de Tsjechische bekerhouder Ceske Budejovice: eerst thuis op 11 januari, daarna in Tsjechië op 24 of 25 januari.

De return tegen de Zwitsers kon moeilijk beter beginnen voor onze jongens. De bezoekende coach Pichette liet zijn sterkste wapen, Jhon Wendt op de bank voor Maximilian Schedl. Die mocht dan wel geboren zijn op nieuwjaarsdag 2001, jawel op 01-01-01, een numero uno bleek hij absoluut niet te zijn.

Bovendien pakte Treial meteen uit met een stel venijnig strakke opslagen, zodat spelverdeler Egger alleen maar zijn 18-jarige hoekspeler Migge kon aanspelen. Die vond zijn meerdere in het blok van Cox en Fornes, zodat het al snel 6-1 stond.

Bij 12-7 voel onze machine stil. Ex-Maaseikenaar Björn Höhne kende de afmetingen van de STEENGOED Arena na acht jaar nog: met een ace op de achterlijn milderde hij tot 12-10.

Met Treial opnieuw aan de opslag drukten onze jongens in één ruk door naar 17-10. Drie Zwitserse wissels konden geen soelaas meer brengen: Vanker bediende om beurten Fornes, Treial en Nazar Hetman, die was mogen starten voor Adam Bartos. Cox zette het orgelpunt bij 25-15.

Ook in set 2 bleek de Zwitserse kampioen maar een schim van de ploeg die onze jongens twee weken geleden vijf sets lang het mes op de keel gezet had. Cox en Hetman aceten er lustig op los, John Wendt was duidelijk niet fit en smashte tweemaal out: 13-6.

Intussen bracht Vanker ook Protopsaltis in stelling en onze Griek pikte zijn puntjes mee in aanval en met zijn scherpste opslagen. Björn Höhne werd tweemaal op een killblock getracteerd: 16-7. Ditmaal was het setpunt voor de sterk blokkende Treial : 25-14.

Om helemaal zeker te zijn van kwalificatie moest er nog een derde set gewonnen worden. Jolan Cox wiste alle twijfels weg met liefst vier aces op rij voor 7-3. Amriswil hield die kloof intact tot 16-12, moment waarop Cox uitpakte met alweer drie aces op rij! Zeven stuks in een set, ongezien. Met 19-12 was het een koud kunstje om uit te maken: 25-17.

Lindaren AMRISWIL: Von Burg 1, Egger, Höhne 8, Ouyachi 5, Schedl 2, Migge 3. Libero: Diem. Kwamen in: Filippov 1, Messerli 1, Wendt 3, Imhoff 3.

GREENYARD Maaseik: Protopsaltis 6, Treial 6, Cox 24, Hetman 11, Fornes 8, Vanker 2. Libero: Ottevanger. Kwam in: Aloisi 1.