Een moeilijk te kraken GREENYARD Maaseik

<p>Foto CEV</p>

Woensdag 24 februari '21 om 17u30 Zenit Saint Petersburg (RUS) - GREENYARD Maaseik

3-1 (25-20 23-25 26-24 26-24) – scouting

Wat een zure nederlaag hebben onze jongens in Sint-Petersburg geleden in de heenmatch van zijn halve finales in de CEV-cup! Na vier sets op het scherpst van de snee moesten ze afdruipen met een 3-1 nederlaag. Tweemaal wees het scorebord de setstand 26-24 aan.

Maar die 3-1 nederlaag is dus even zwaar een droge 3-0, want in de STEENGOED Arena moet Maaseik met 3-0 of 3-1 winnen om een Golden Set af te dwingen en zo de poort naar de finale open te beuken.

De rode garde van Joel Banks deed het schitterend in Sint-Petersburg. Veel meer dan zich kranig verdedigen. Drie niveaus hoger dan in de bekerfinale van zondag.

Ze pikten de tweede set in en bij 15-18 in de derde set leken ze zelfs op weg om de miljonairsploeg uit Sint-Petersburg ook een tweede set te ontfutselen. Helaas, in een spannend slot trokken de Russische geweldenaars aan het langste eind met 26-24. Zelfde scenario in set vier: tot op twee puntjes van een tiebreak kwamen we, net als in Novosibirsk drie jaar geleden.

Maar het mocht dus niet zijn. Het verdict was hard na wellicht de beste match die Maaseik dit seizoen al speelde.

Set 1: Zoals te vrezen viel startte Zenit in overdrive tegen onze jongens, ook al misten ze hoofdaanvaller Poletaev, die zich zaterdag geblesseerd had. Maar Kliuka nam die rol met glans over. Jakovlev en Pashitskii voegden daar nog een pak power aan toe om snel uit te lopen tot 8-4. Esfandiar en Cox sprokkelden de eerste puntjes voor onze rode garde.

Maar het was aartsmoeilijk om door de blauwwitte muur van allemaal dubbele meters te geraken: 14-8. Dan maar variëren, dacht spelverdeler Javad en hij bracht zowel Stahl als Verhees met succes in stelling. Martinez kwam Esfandiar aflossen en hij bedankte meteen met een ace in het hoekje. De defensie stak een tandje bij en Cox rondde een paar keer fraai af: 17-14. Daar stokte de remonte, Zenit buitte zijn gestaltevoordeel uit voor 25-20.

Set 2: Van angst of nervositeit was er evenwel geen sprake bij onze jongens. Javad verraste de Russen met een tweedehandsbal. Maan, de ingekomen Martinez en Cox pikten gretig in op de steeds snellere passen van Javad. Het was lang achtervolgen geblazen, maar de kloof voor Zenit groeide nooit verder uit dan drie puntjes.

Een ace van Cox en een heerlijk dropbal van Martinez brachten GREENYARD zelfs op gelijke hoogte bij 18-18. Stahl poeierde naar 20-20 en Verhees blokte voor het eerst voorsprong op het reusachtige scorebord. Maan diepte die in het straatje uit, Stahl gooide er nog een ace bovenop: 20-23. Podrebinkin frommelde de eerste setbal weg, Pashitskii blokte raak op de tweede, maar bij de derde kans trof Pieter Verhees wel raak: 23-25.

Set 3 : De toon was gezet, Cox gooide het laatste restje schroom van de Maaseikse ploeg weg door set 3 te openen met een ace. Martinez deed hem dat na en met een paar prima eerste tempo’s hield Verhees de tweepuntenkloof van 1-3 intact tot 12-14. Pas toen vond Podrebinkin een eerste barstje in de schitterende receptielijn van Dronkers, Maan en Martinez. Maar Cox repliceerde meteen op de naderende Russen: 15-18. Die bonus volstond niet, want Kliuka stelde gelijk bij 19-19 en dwong coach Banks tot een time-out met een snoeiharde ace voor 21-20. Verhees, Martinez en Stahll trokken de bordjes nog driemaal gelijk tot 24-24, maar bij de tweede setbal trof Pashitskii de achterlijn met een ace: 26-24.

Set 4: Maan en zijn mannen plooiden, maar braken niet. Zelfs niet toen ze tot tweemaal toe door de ref genaaid werden. Bij de eerste foute beslissing smoorde hij het protest van Maan opvallend snel met geel, bij zijn tweede fantasietje kon Maaseik gelukkig terugvallen op de lijnrechters.

Bij een 10-8-achterstand ontpopte Martinez zich tot een gesel voor Zenit. Met heerlijke steekballetjes via de Russiche ellebogen en een straffe opslagreeks keerde hij de rollen even op: 12-14. Maaseik dwong de thuisploeg haast tot wanhoop met Dronkers als uitblinker in een geweldige defensie. Toch namen Pashitskii en Kliuka het heft opnieuw in handen bij 18-16 en 22-20. Cox een Maan klauwden alweer terug naar 22-22. Een eerste matchbal konden onze jongens nog afweren bij 24-23, maar bij de tweede kreeg spelverdeler Brizard een heel gelukkige freeball met een enorme veegbal op de vloer: 26-24.

Zenit: Brizard 4, Kliuka 18, Jakovlev 10 Pashitskyi 10, Podrebinkin 18, Ursov 6. Libero: Andreev.

Greenyard MAASEIK : Cox 18, Esfandiar 2, Stahl 15, Javad Karimi 7, Maan 12, Verhees 8. Libero: Dronkers. Kwamen in: Kindt, Martinez 15.