Een gepast verjaardagscadeau voor coach Banks!

<p>Foto Ivo Rutten</p>

Zaterdag 3 april ’21 om 20u30 Knack Roeselare - GREENYARD Maaseik 1-3 (21-25 25-22 22-25 17-25) - scouting

Op de zaterdag voor Pasen was het zover, de titelstrijd in het Belgisch volleybal kon helemaal losbarsten met, hoe kan het ook anders, de eeuwenoude classico.

Beide teams hadden afgelopen seizoen al enkele steken uitgedeeld, met de nodige spanning tot gevolg.

Het begin van de wedstrijd verliep voorzichtig, met een vurige Jelte Maan. Bij 8-9 nam hij het voortouw naar 13-15. Martinez voelde zich ook in zijn sas en volgde zijn kapitein naar 18-21. Roeselare kon niet meer bijbenen, Maaseik op 0-1.

De thuisploeg kwam met een antwoord in set 2. Spelverdeler D’Hulst vond zijn aanvallers blindelings en liet de roodhemden regelmatig de verkeerde keuze maken in blok. Na een klein misverstand bij Maaseik kwam Roeselare op 19-16. Een voorsprong die ze niet meer afgaven, 1-1.

De Maaseikenaren wilden terug de bovenhand nemen, en zo geschiedde. Na een topstart, dankzij opnieuw een sterke kapitein Maan, stond er gelijk een kloofje op de borden, 5-9. De trein uit Limburg bolde op volle toeren en vooral Cox, later man van de match, wist meermaals stevig uit te halen. De derde set eindigde bij 22-25.

Tegen alle verwachtingen in, leek de veer van Roeselare helemaal gebroken te zijn bij het begin van set 4, 3-6. Coach Banks zag dat het goed was en zag hoe zijn mannen een riante voorsprong opbouwden. Uiteindelijk werd de wedstrijd afgesloten met een knappe 17-25 in het hol van de leeuw: 1-3.

Een statement in het begin van de titelfinales. Maar, zoals menig speler na de wedstrijden vertelden aan de pers, op dit moment ligt alles nog steeds helemaal open. De titelfinales kunnen rare wendingen nemen... Op naar woensdag voor deel 2. (BrF)