Door de mazen van het net

Zaterdag 23 januari ’21 om 20u30 BDO Haasrode Leuven - VC GREENYARD Maaseik 2-3 (22-25 20-25 25-20 25-22 14-16) - scouting

Op de laatste speeldag van de Euromillions Volley League mochten de Maaslanders voor het eerst dit seizoen de verplaatsing maken naar Haasrode. De Brabanders zaten in een goede flow na hun overwinning bij Aalst, en konden mits de nodige punten zich verzekeren van een plaats in de play-offs. Maaseik daarentegen moest de volle buit pakken wou het de 1e plaats volledig veiligstellen.

De wedstrijd begon goed voor de thuisploeg. Ex-Maaseikenaren Peters en Baetens zorgden bij 9-5 voor een kloofje. Halverwege de set brachten Cox en Maan Maaseik op en over de Leuvenaren. De set eindigde, na een spannende eerste set, bij 22-25.

In de tweede beurt duurde het minder lang voor Maaseik een vuist kon maken. Bij 8-13 lag de weg naar setwinst open. Kapitein Maan zorgde voor het slotakkoord met een knap punt, 20-25.

De derde set is vaak de moeilijkste, en dat bleek ook nu opnieuw het geval. De thuisploeg, die ondanks de 0-2 achterstand, continu bleef meespelen op hoog niveau zette Maaseik stevig onder druk: 10-7. De 3 punten bleven iets te lang op de borden staan, wat voor coach Banks het signaal was om in te grijpen met 2 wissels. Verhees en Kindt kwamen richting het einde van de set nog opdraven, maar Leuven panikeerde niet. 25-22, 1-2 en er werd verder gespeeld.

Ook in de vierde set was het de thuisploeg dat clever bleef spelen, en Maaseik elk kansje ontnam. Maan zette zijn frustratie om in knappe punten en nam zijn team mee op sleeptouw naar 13-13 en 19-19. De Leuvenaars bleven koel, Maaseik miste enkele belangrijke kansen en na een opslagmisser van Cox stond er 25-20 te lezen.

De tiebreak verliep razend spannend. Beide teams gunden elkaar geen enkel punt, wissel van kant bij 8-7. Leuven leek vervolgens de 2 punten te gaan pakken bij 13-11, maar dat was zonder Stahl gerekend. Nadat Maaseik op gelijke hoogte kon komen, begaf de Amerikaan zich naar de opslaglijn. Met 2 magistrale aces bezorgde hij zijn team de overwinning.

Een belangrijke overwinning na een moeilijke wedstrijd tegen een zeer stug Leuven, maar niet de verhoopte 3 punten om de leidersplaats veilig te stellen.

Het wordt uitkijken naar de inhaalwedstrijd tussen Roeselare en Aalst of de competitie afgesloten wordt op de 1e of 2e plaats. Ook VHL zal aandachtig de wedstrijd volgen, aangezien hun plaats in de play-offs ook nog niet 100% zeker is.