Coach Castellani pakt met NOLIKO Maaseik de volle buit…

<p>Rob Bontje speelde in degelijke wedstrijd tegen zijn landgenoten</p>

Abiant Lycurgus Groningen (NED) – NOLIKO Maaseik 0-3 (17-25 20-25 25-27) - scouting

NOLIKO Maaseik heeft een eerste stap gezet in de richting van de poules van de 2017 CEV Champions League: het won met 0-3 (17-25 20-25 25-27) op bezoek bij de Nederlandse kampioen Abiant Lycurgus Groningen. Liefst 3.700 toeschouwers zagen in de geweldig sfeervolle Martiniplaza een prangend slot.

Maaseik had de zege te danken aan een grotere servicedruk, waardoor het de receptie van de thuisploeg in verlegenheid bracht. De Maaseikse receptie daarentegen liet puike cijfers optekenen, vooral de Argentijnen Santucci en Bruno haalden veel lokale aanvallen van de vloer.

Ook de pas 20 geworden Kamil Rychlicki deed het prima. Hij werd topscorer met 14 punten en werkte in een prangend slot van de derde set koelbloedig het derde matchpunt af.

Zondag om 15 uur speelt NOLIKO Maaseik de return, dan ontvangt het Groningen in de LOTTO Dôme. NOLIKO heeft genoeg aan twee gewonnen sets om zich te plaatsen voor poule B van de 2017 CEV Champions League. Bij kwalificatie begint het dan op 7 december aan zes wedstrijden tegen Dinamo Moskou (RUS), ZAKSA Kedzierzyn-Kozle (POL) en BBSK Istanbul (TUR).

Set 1: Een betere start kon NOLIKO Maaseik niet nemen: met twee aces effende Jelte Maan de weg naar 1-6 en 3-8. Wytze Kooistra krabbelde even terug naar 6-9, maar Nicoals Bruno herstelde de kloof bij 8-13. Het verschil bleef zo goed als intact, dankzij een beresterke Kamil Rychlicki: 15-19. De jonge Luxemburger knalde er twee opslagwinners bovenop voor 17-23. Niko Wolanski en Anders Mol mochten inkomen en zij timmerden er meteen een heerlijk puntje bij, Rob Bontje rondde af: 17-25.

Set 2: Abiant Lycurgus liet zich ditmaal niet verrassen en met een blok van Olson op Jelte Maan liep de thuisploeg uit tot 7-5. Kamil pakte opnieuw uit met een paar prachtopslagen, Maan en Bruno verzilverden die voor 10-12. Branislav Skladany tipte heerlijk tweedehands naar 12-14 en Rob Bontje diepte de kloof uit bij 14-17. Een paar prima reddingen van Facundo Santucci gaven counterkansen voor 15-21 en 18-24. Bij de derde setbal trof Bruno raak: 20-25.

Set 3: Martijn Colson was vastbesloten om ook set drie in ijltempo af te werken. Met een listige ace zorgde hij dadelijk voor 0-2, Rob Bontje voelde zich in zijn sas voor eigen Hollands publiek, maar hij kon vooral vaak afwerken dankzij het schitterende veegwerk in het achterveld van het Argentijnse duo Santucci – Bruno: 8-13. Bij 10-16 wenkte de onverhoopte 0-3-zege. Maar toen prikte Van der Kamp met een paar aces terug tot 15-17 en Berzins dichtte de kloof helemaal bij 18-18. Rychlicki en zoon Ivan Castellani, ingekomen voor Jelte Maan, kwamen even niet tot scoren en Wytze Kooistra greep de kans: 19-18. Bij 21-20 kwam Jelte Maan terug en die keerde de rollen weer om: bij 23-24 kreeg NOLIKO Maaseik zijn eerste matchbal. Groiningen redde er twee, Rychlicki smashte wel raak bij de derde: 25-27.