Alles kan en moet beter

<p>Foto Patrick Martens</p>

Zaterdag 13 april 2019 om 20u30 VC GREENYARD Maaseik – Knack Roeselare: 1-3 (21-25 27-25 22-25 21-25) - scouting

Bij winst de eerste plaats in de finale én het thuisvoordeel. Bij verlies: Roeselare aan de leiding en misschien ook het thuisvoordeel. Een moeilijke oefening voor beide ploegen dus. En dat betekende een vol huis (2.600 supporters) voor een wedstrijd die voor de zoveelste maal een echte classico is.

Namens supportersclub "Sterk es Eik" ontving opposite Jolan Cox de trofee van beste speler van het seizoen, terwijl voorzitter Mathi Raedschelders de inzamelactie voor "Levensloop Maaseik" aankondigde.

Set 1: Een eerste kleine voorsprong na een pipe-aanval van Jelte Maan, waarna Seppe Baetens aandikte: 6-3. Het kloofje bleef behouden tot 9-6 (slim plaatsballetje van kapitein Maan), dus tijd voor een time-out voor coach Vanmedegael. Roeselare keerde terug tot 12-12 en het verschil zou klein blijven. Maar telkens was het Jelte Maan die zijn ploeg op twee punten bracht. Zowel in aanval als in blok leek hij oppermachtig.

De ingekomen Holt serveerde Roeselare naar een eerste voorsprong: 18-19. Jolan Cox werd afgeblokt en bij 20-22 moest coach Joel Banks met een time-out ingrijpen. Tuerlinckx zorgde voor 20-23. Coolman bezorgde Knack een eerste setbal en serveerde meteen een ace: 0-1.

Set 2: Mooi gelijk opgaand in de tweede set, tot er twee aces volgden van Jolan Cox, gevolgd door een time-out bij Roeselare (7-4). Door onder meer Verhanneman werd de kloof weggewerkt (12-12). En de ploegen bleven mekaar mooi in evenwicht houden (18-18). De opslag fouten stapelden mekaar op, aan beide zijden en brachten dus geen noemenswaardige kloof: 23-23. Een listige plaatsbal van Zimmerman gaf Greenyard een eerste setbal, maar Peeters miste zijn service. Via Cox een tweede setbal, maar ditmaal miste Maan. Tammemaa kon met een plaatsbal de tweede set beëindigen: 27-25.

Set 3: Een betere start voor Knack ditmaal, maar Tammemaa maakte die snel ongedaan: 4-4. Dus bleven de ploegen mooi om beurt scoren (16-16) zonder dat er een kloof kwam. Die was er wel na een plaatsbal van Verhanneman (16-18) waarna Joel Banks een onderbreking aanvroeg. Simon Peeters blokte de achterstand weg maar Tuerlinckx bleef doorhameren (19-21). Een misser van Peeters vroeg om een tweede time-out voor Greenyard bij 19-22. Een foute opslag van Jolan Cox gaf Knack een eerste setbal, maar Tuerlinckx miste zijn service. Bij 22-24 rondde Hendrik Tuerlinckx af: 22-25.

Set 4: Greenyard was dadelijk op achtervolgen aangewezen bij 4-6, maar na een blok van Seppe Baetens op Tuerlinckx was alles weer te overdoen. Toch kwam Roeselare weer voor, na twee slechte aanvallen en een opslagmisser van Gozdanov (8-11). De foutenlast bij Maaseik begon door te wegen (9-14). Die achterstand werd verkleind dank zij een goede opslagbeurt van Tammemaa en een aanvallende Maan. (15-17). Maar Roeselare maakte weinig of geen fouten en liep weer vier punten uit via Holt aan de opslag. Cox minderde met twee goede aanvallen. Hij werd echter afgeblokt voor 18-22 en een aanvraag voor een 'derde' time-out werd uiteraard geweigerd. Seppe Baetens kon milderen maar miste dan zijn service. Van Hirtum bracht de matchbal op het bord, Cox weerde af maar dezelfde Ruben Van Hirtum sloot de match af: 21-25 en 1-3 voor Knack.

GREENYARD MAASEIK: Cox, Tammemaa, Maan, Dronkers, Zimmerman, Baetens, Grozdanov
Kwamen in : Van Heyste, Peeters

Knack Roeselare: Walsh, Tuerlinckx, Coolman, Dejonckheere, Verhanneman, Van de Velde, Van Hirtum
Kwamen in: Holt, Kindt, Desmet