2e winst in 3 dagen!

<p>Foto S&eacute;bastien Turkery</p>

Vrijdag 13 december 2019 om 20u30 Decospan Menen - VC GREENYARD Maaseik 0-3 (23-25 23-25 25-27) - scouting

Slechts 1 dag zat er tussen de zinderende Champions League-wedstrijd tegen Zenit Kazan en de volgende competitie wedstrijd. Daarbij kwam ook nog eens dat het een van de verste verplaatsingen van het seizoen was, naar het verre Menen. Aan Maaseik om te tonen dat het de goede vorm van woensdag op vrijdagavond opnieuw kon brengen.

De thuisploeg startte met Colson, Schouten, Rotty, Ver Eecke, De Vries, Sinnesael en libero’s Vanneste en Bille. Coach Banks gooide Wojcik, Maan, Aganits, Peeters, Semeniuk, Zimmerman en libero Dronkers in de strijd.

De wedstrijd begon met een sublieme Semeniuk. Hij zette stevig druk met zijn opslag en trok zijn team mee van 4-3 naar 4-9. Het kloofje was gemaakt en Menen vloog in een eerste time-out bij 9-15. Goede ingreep van de coach want zijn team knokte zich punt voor punt terug langszij van de Maaseikenaren, 17-18 na een blok op Maan. Diezelfde Maan zette zijn fout gelijk recht en zorgde voor 18-20 na een snoeihaarde bal in de korte diagonaal. Menen kon een tweede remonte niet meer op poten zetten en zo bleef het klein kloofje staan, 23-25 was de eindstand.

Simon Peeters was het scorende kanon bij Maaseik in het begin van de tweede set, 8-10. Maan en Aganits trokken even later een muur op voor de Meense aanvallers waarop hun coach bij 13-15 naar een eerste time-out greep. ‘De Hel van Mjiende’ begon serieus warm te worden toen er enkele discutabele situaties volgden. Een gelijke stand, 20-20, en een gele kaart voor Joel Banks waren het gevolg. Zijn jongens waren geprikkeld en dat zorgde voor een sterk seteinde. 22-25 en de 0-2 was een feit.

In het begin van de derde set mocht Folguera blijven staan in de sporthal waar hij toch nog een beetje thuis is. Hij bedankte met een serieuze opslagreeks naar 0-4. Peeters met het kill-block op Devries voor 3-8, en Maan sleurde even later de 7-14 uit de brand. De grootste kloof die we in de match te zien kregen. Uit het verleden weten we dat het in het verre Menen nooit helemaal gedaan is en dat bleek nu opnieuw. Onder leiding van Ver Eecke knokte de thuisploeg zich terug in de set bij 15-19 en even later al helemaal toen er 22-21 te lezen stond. De roodhemden maakten het zichzelf onnodig moeilijk. Nielsen had geen zin in een extra set een vuurde vervolgens een bom af vanaf de opslaglijn, 23-23. De eerste twee matchballen werden nog weggewerkt maar even later was het toch prijs. Kvalen serveerde de wedstrijd aan diggelen bij 25-27, de 0-3 was een feit.

De 3 volle punten konden zo meegenomen worden uit West-Vlaanderen. De tweede deugddoende overwinning van de week, de roodhemden zijn duidelijk op het goede pad!

Volgende wedstrijd laat (een heel klein beetje) langer op zich wachten dan de afgelopen weken het geval is. Komende donderdag staat de Poolse grootmacht, JASTRZEBSKI Wegiel, Maaseik op te wachten. Kunnen de roodhemden groepsleider blijven? (BrF)